Lisämyyntiä myyntikilpailulla
Urpo, Ninni (2014)
Urpo, Ninni
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620126
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Vila Hansa liikkeeseen Turussa. Idea opinnäytetyön tekemiseen syntyi tekijän mielenkiinnosta ja omasta työkokemuksesta toimeksiantoyrityksessä. Vila Hansa on pieni naistenvaateliike, joka toimii franchising periaatteella osana isompaa Vila ketjua.
Työn keskeisinä tavoitteina oli selvittää, voidaanko myyjiä motivoida myyntikilpailulla lisämyyntiin ja kuinka lisämyynti vaikuttaa yrityksen tulokseen. Vastausten saamiseksi toimeksiantajayrityksessä järjestettiin myyntikilpailu vuoden 2014 syyskuun ensimmäisellä viikolla. Keskeistä tarkastelussa oli se, miten myyjä omalla työpanoksellaan pystyy vaikuttamaan myyntitulokseen ja lisämyyntiin, voiko esimies motivoida työntekijöitään lisämyyntiin myyntikilpailun avulla sekä se, kuinka lisämyynti vaikuttaa yrityksen tulokseen.
Tutkimustulokset osoittavat, että myyjät pysyivät motivoituneina viikon mittaisen kilpailujakson. Kun liikkeessä oli rauhallista, myyjät aktivoituivat lisämyyntiin, kun taas kiireisempinä aikoina he eivät keskittyneet itse kilpailuun vaan ainoastaan myyntiin. Yrityksen tuloksen kannalta viikko oli lyhyt aika ja sen perusteella on vaikea sanoa, miten myyntikilpailu vaikutti yrityksen tulokseen.
Työn keskeisinä tavoitteina oli selvittää, voidaanko myyjiä motivoida myyntikilpailulla lisämyyntiin ja kuinka lisämyynti vaikuttaa yrityksen tulokseen. Vastausten saamiseksi toimeksiantajayrityksessä järjestettiin myyntikilpailu vuoden 2014 syyskuun ensimmäisellä viikolla. Keskeistä tarkastelussa oli se, miten myyjä omalla työpanoksellaan pystyy vaikuttamaan myyntitulokseen ja lisämyyntiin, voiko esimies motivoida työntekijöitään lisämyyntiin myyntikilpailun avulla sekä se, kuinka lisämyynti vaikuttaa yrityksen tulokseen.
Tutkimustulokset osoittavat, että myyjät pysyivät motivoituneina viikon mittaisen kilpailujakson. Kun liikkeessä oli rauhallista, myyjät aktivoituivat lisämyyntiin, kun taas kiireisempinä aikoina he eivät keskittyneet itse kilpailuun vaan ainoastaan myyntiin. Yrityksen tuloksen kannalta viikko oli lyhyt aika ja sen perusteella on vaikea sanoa, miten myyntikilpailu vaikutti yrityksen tulokseen.