”REIPPAIN ASKELIN” : Liikunnan merkitys toiminnalliseen identiteettiin ja pätevyyden tunteeseen aikuisen erilaisen oppijan kokemana
Sorsa, Hanna; Flyktman, Suvi (2014)
Sorsa, Hanna
Flyktman, Suvi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620113
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tutkia aikuisten erilasten oppijoiden kokemuksia liikunnan vaikutuksista heidän toiminnalliseen identiteettiinsä ja toiminnallisen pätevyyden kokemukseensa. Opinnäytetyö on suunnattu pääasiassa toimintaterapeuttien käyttöön, mutta on hyödynnettävissä kaikkien kuntoutukseen osallistuvien tahojen kesken. Opinnäytetyön näkökannat voivat auttaa erilaista oppijaa ymmärtämään paremmin itseään ja omia haasteitaan sekä sosiaalista ympäristöä oivaltamaan erilaisuutta.
Aikuisten oppimisvaikeudet ovat huonosti tunnistettuja ja niistä on vähän tietoa. Lähestyimme aihetta kirjallisuuteen ja poikkitieteelliseen tutkimukseen perehtymällä. Toimintaterapian tutkimusta aiheesta on vähän. Valitsimme laadullisen tutkimuksen ja teemahaastattelun erilaisille oppijoille, käyttäen kontekstina Inhimillisen toiminnan mallia. Analysoimme tulokset teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Liikunnan hyödyiksi kuvattiin stressin- ja elämänhallinnan, henkisen tasapainon, keskittymiskyvyn, mielihyvän ja onnistumisen kokemukset. Liikunnan ohella myös muu mielihyvää tuottava toiminta koettiin merkityksellisenä. Yksilölajit olivat keskeistä erilaisen oppijan liikunnassa. Sosiaalisella ympäristöllä oli huomattava merkitys liikuntatottumuksiin ja identiteetin sekä pätevyyden tunteeseen. Aikuisena oman itsensä ja erilaisuuden hyväksyminen oli kehittynyt itsetunte-muksen kautta ja näin ymmärrys omista vahvuuksista tai haasteista oli lisääntynyt. Haastateltavien liikuntakokemukset peilasivat vielä aikuisenakin lapsuuden liikuntamuistoihin.
Oppimisvaikeudet ovat laaja yhteiskunnallinen haaste ja niihin tulisi kohdentaa tutkimusta ja toimintaterapian tukitoimia myös aikuisille. Tulevaisuudessa työurat pidentyvät ja tuottavuusvaatimukset kasvavat. Oppimisvaikeudet haastavat työelämän ottamaan huomioon erilaisuuden ja edesauttamaan työssä jaksamista sekä ehkäisemään syrjäytymistä.
Aikuisten oppimisvaikeudet ovat huonosti tunnistettuja ja niistä on vähän tietoa. Lähestyimme aihetta kirjallisuuteen ja poikkitieteelliseen tutkimukseen perehtymällä. Toimintaterapian tutkimusta aiheesta on vähän. Valitsimme laadullisen tutkimuksen ja teemahaastattelun erilaisille oppijoille, käyttäen kontekstina Inhimillisen toiminnan mallia. Analysoimme tulokset teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Liikunnan hyödyiksi kuvattiin stressin- ja elämänhallinnan, henkisen tasapainon, keskittymiskyvyn, mielihyvän ja onnistumisen kokemukset. Liikunnan ohella myös muu mielihyvää tuottava toiminta koettiin merkityksellisenä. Yksilölajit olivat keskeistä erilaisen oppijan liikunnassa. Sosiaalisella ympäristöllä oli huomattava merkitys liikuntatottumuksiin ja identiteetin sekä pätevyyden tunteeseen. Aikuisena oman itsensä ja erilaisuuden hyväksyminen oli kehittynyt itsetunte-muksen kautta ja näin ymmärrys omista vahvuuksista tai haasteista oli lisääntynyt. Haastateltavien liikuntakokemukset peilasivat vielä aikuisenakin lapsuuden liikuntamuistoihin.
Oppimisvaikeudet ovat laaja yhteiskunnallinen haaste ja niihin tulisi kohdentaa tutkimusta ja toimintaterapian tukitoimia myös aikuisille. Tulevaisuudessa työurat pidentyvät ja tuottavuusvaatimukset kasvavat. Oppimisvaikeudet haastavat työelämän ottamaan huomioon erilaisuuden ja edesauttamaan työssä jaksamista sekä ehkäisemään syrjäytymistä.