Suomalaista osaamista Algeriaan : varhaiskasvatussuunnitelman laatiminen päiväkotihankkeelle
Tasa, Laura (2014)
Tasa, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620105
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutustuttiin Algeriaan varhaiskasvatusalan kehittämishankkeen toimintaympäristönä. Kulttuurien aiheuttamia haasteita monikulttuurisessa tiimityössä pohdittiin muun muassa Geert Hofsteden kulttuurisen ulottuvuuden teorian kautta. Opinnäytetyössäni tutustuttiin myös keinoihin, jotka auttavat johtajaa menestymään monikulttuurisen tiimin johtamisessa.
Opinnäytetyöni kehittämishankeosuus suoritettiin algerialaisessa työryhmässä, joka suunnittelee uuden "eurooppalaiset standardit" täyttävän päiväkodin perustamista pienelle paikkakunnalle, joka sijaitsee noin 30 kilometriä pääkaupungista. Tarve kehittämishankkeelle nousi paluumuuttajavanhemmilta, jotka ovat nähneet entisissä isäntämaissaan päiväkoteja, joiden toiminta oli paljon monipuolisempaa kuin heidän lapsensa nykyisessä päiväkodissa Algeriassa. Vanhemmat olivat huolissaan siitä, että nykyinen päiväkoti ei tue lasten koulunaloittamista.
Yhteistyössä työryhmän kanssa laadittiin suunnitteilla olevalle päiväkodille varhaiskasvatussuunnitelma, jonka pohjalta päiväkodin toiminnasta pyritään saamaan monipuolista ja lasten koulunaloitusta sekä elinikäistä oppimista tukevaa. Opetustuokiot sekä opettavaisten lelujen käyttö korostuvat suunnitellussa toiminnassa.
Algerian varhaiskasvatus vaikuttaa tällä hetkellä olevan aikuisjohtoisempaa ja asiantuntijalähtöisempää kuin Suomessa. Nadia Idrin (2013) tutkimuksen mukaan algerialaiset pedagogit kaipaavat kuitenkin nykyistä tiiviimpää yhteistyötä vanhempien kanssa. Opinnäytetyöprosessin aikana mietittiin keinoja, joilla vanhemmat saadaan mukaan päiväkodin toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen. Esiin nousi myös sopeuttamisjakson tarve päivähoidossa.
Opinnäytetyöni kehittämishankeosuus suoritettiin algerialaisessa työryhmässä, joka suunnittelee uuden "eurooppalaiset standardit" täyttävän päiväkodin perustamista pienelle paikkakunnalle, joka sijaitsee noin 30 kilometriä pääkaupungista. Tarve kehittämishankkeelle nousi paluumuuttajavanhemmilta, jotka ovat nähneet entisissä isäntämaissaan päiväkoteja, joiden toiminta oli paljon monipuolisempaa kuin heidän lapsensa nykyisessä päiväkodissa Algeriassa. Vanhemmat olivat huolissaan siitä, että nykyinen päiväkoti ei tue lasten koulunaloittamista.
Yhteistyössä työryhmän kanssa laadittiin suunnitteilla olevalle päiväkodille varhaiskasvatussuunnitelma, jonka pohjalta päiväkodin toiminnasta pyritään saamaan monipuolista ja lasten koulunaloitusta sekä elinikäistä oppimista tukevaa. Opetustuokiot sekä opettavaisten lelujen käyttö korostuvat suunnitellussa toiminnassa.
Algerian varhaiskasvatus vaikuttaa tällä hetkellä olevan aikuisjohtoisempaa ja asiantuntijalähtöisempää kuin Suomessa. Nadia Idrin (2013) tutkimuksen mukaan algerialaiset pedagogit kaipaavat kuitenkin nykyistä tiiviimpää yhteistyötä vanhempien kanssa. Opinnäytetyöprosessin aikana mietittiin keinoja, joilla vanhemmat saadaan mukaan päiväkodin toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen. Esiin nousi myös sopeuttamisjakson tarve päivähoidossa.