Metsäalan ammattiosaamisen näytön kehittäminen WinNovan Ulvilan toimipisteessä opiskelijoiden kokemusten perusteella
Löytökorpi, Taina (2014)
Löytökorpi, Taina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620053
Tiivistelmä
Ammattikoulutuksen sisältö ja laatu ovat nykypäivänä muuttuneet enemmän vastaamaan työelämän vaatimuksia. Työssäoppiminen ja ammattiosaamisen näytön järjestäminen sen aikana ovat olleet suurimpia muutoksia ammattikoulutuksessa. Työnantajan osuus arvostelussa ja työpaikan merkitys on otettu nykypäivän enemmän huomioon opetuksen järjestämisessä.
Tässä työssä tutkittiin metsäalan perustutkinnon ensimmäisen vuoden opiskelijoiden valmiutta ja kokemuksia selviytyä ensimmäisen opiskeluvuoden ammattiosaamisen näytöstä (4.1.1.Puuston arviointi ja mittaus sekä koneellisen puunkorjuun suunnittelu). Työssä on esitelty metsätalouden perustutkinnon sekä työelämän vaatimuksia verrattuna opiskelijoilta vaadittuun osaamiseen. Ensimmäisen vuoden opiskelijoiden perusasioiden osaaminen kulminoituu juuri tähän ammattiosaamisen näyttöön.
Kyselytutkimuksen avulla on selvitetty tämän ammattiosaamisen näytön suorittaneiden opiskelijoiden mielipidettä tästä ammattiosaamisen näytöstä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää heidän valmistautumisensa sekä mielipide ammattiosaamisen näytön rakenteesta, toteutuksesta ja vaikeusasteesta. Osa opiskelijoista ei menestynyt tässä ammattiosaamisen näytössä hyvin tai odotetulla tavalla. Opiskelijat pitivät juuri tätä ammattiosaamisen näyttöä vaikeana, koska siinä piti osata yhdistää monen eri oppiaineen osaaminen yhteen hetkeen.
Vaikka opiskelijoiden yleinen tyytyväisyys ammattiosaamisen näytön suorittamiseen oli hyvä, voidaan siinä menestymiseen vaikuttaa vielä näyttökokeen kaltaisten tehtävien maastoharjoittelulla ja perustietojen kertaamisella. Myös metsätalouden ammattiaineiden opettajien mahdollisuus tehdä entistä enemmän yhteistyötä eri oppiaineiden opettamisessa tulisi ottaa huomioon, jotta harjoitukset vastaisivat enemmän oikeita työtehtäviä.
Tässä työssä tutkittiin metsäalan perustutkinnon ensimmäisen vuoden opiskelijoiden valmiutta ja kokemuksia selviytyä ensimmäisen opiskeluvuoden ammattiosaamisen näytöstä (4.1.1.Puuston arviointi ja mittaus sekä koneellisen puunkorjuun suunnittelu). Työssä on esitelty metsätalouden perustutkinnon sekä työelämän vaatimuksia verrattuna opiskelijoilta vaadittuun osaamiseen. Ensimmäisen vuoden opiskelijoiden perusasioiden osaaminen kulminoituu juuri tähän ammattiosaamisen näyttöön.
Kyselytutkimuksen avulla on selvitetty tämän ammattiosaamisen näytön suorittaneiden opiskelijoiden mielipidettä tästä ammattiosaamisen näytöstä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää heidän valmistautumisensa sekä mielipide ammattiosaamisen näytön rakenteesta, toteutuksesta ja vaikeusasteesta. Osa opiskelijoista ei menestynyt tässä ammattiosaamisen näytössä hyvin tai odotetulla tavalla. Opiskelijat pitivät juuri tätä ammattiosaamisen näyttöä vaikeana, koska siinä piti osata yhdistää monen eri oppiaineen osaaminen yhteen hetkeen.
Vaikka opiskelijoiden yleinen tyytyväisyys ammattiosaamisen näytön suorittamiseen oli hyvä, voidaan siinä menestymiseen vaikuttaa vielä näyttökokeen kaltaisten tehtävien maastoharjoittelulla ja perustietojen kertaamisella. Myös metsätalouden ammattiaineiden opettajien mahdollisuus tehdä entistä enemmän yhteistyötä eri oppiaineiden opettamisessa tulisi ottaa huomioon, jotta harjoitukset vastaisivat enemmän oikeita työtehtäviä.