Terästuotteiden kuljetus erikoiskonteissa
Lehtinen, Mika (2014)
Lehtinen, Mika
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620013
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä on esitelty kaksi Langh Ship Oy:n kehittämään terästuotteiden kulje-tusratkaisujen tuoteperheeseen kuuluvaa erikoiskonttia. Esitellyt kontit ovat sivusta avattava SOC-kontti ja kourupohjainen OTCC-kehtokontti. Sivusta avattava kontti on tarkoitettu ensisijaisesti teräslevyjen, -kelojen ja yleislastien kuljetukseen ja kehtokontti teräskelojen ja -teollisuuden raaka-aineiden kuljetuksiin. Esiteltävät kontit on valittu työhön niiden parhaan yleiseen liikenteeseen soveltuvuuden vuoksi ja tämä samalla myös rajaa muut tuoteperheen kuljetusratkaisut työn ulkopuolelle.
Työssä on tarkasteltu teräksen kuljetukseen konteissa liittyviä ongelmia, lastiin kohdis-tuvia rasituksia kuljetuksen aikana eri kuljetusmuodoissa, kuormanvarmistusta sekä hieman konttien rakenteellisia turvallisuusvaatimuksia ja erikoiskonteilla saavutettavaa hyötyä erityisesti lastaus- ja kustannustehokkuuden kautta.
Tavoitteena työssä oli esittää käytännön hyöty siirryttäessä käyttämään erikoiskontteja terästuotteiden kuljetuksissa yleiskäyttöön suunniteltujen standardikonttien sijaan ja erikoiskonttien kuormansidonnan turvallisuuden tutkiminen. Opinnäytetyössä tarkas-tellaan terästuotteiden kuljetusta lähinnä yleisen liikenneturvallisuuden, lastille aiheu-tuneiden vahinkojen ja kuormanvarmistuksen osalta verrattuna yleiskäyttöön tarkoitet-tuun konttiin.
Työssä esitellyt kontit tarjoavat turvallisen, kustannustehokkaan ja käytännössä lasti-vahinkovapaan tavan kuljettaa terästeollisuuden tuotteita suhteellisen lyhyiden etäi-syyksien linjaliikenteessä, jossa on mahdollisuus myös paluulastien kuljetukseen. Eri-koiskontit mahdollistavat pientenkin lastierien toimittamisen suoraan tehtaalta asiak-kaille intermodaalisissa kuljetusketjuissa.
Työssä on tarkasteltu teräksen kuljetukseen konteissa liittyviä ongelmia, lastiin kohdis-tuvia rasituksia kuljetuksen aikana eri kuljetusmuodoissa, kuormanvarmistusta sekä hieman konttien rakenteellisia turvallisuusvaatimuksia ja erikoiskonteilla saavutettavaa hyötyä erityisesti lastaus- ja kustannustehokkuuden kautta.
Tavoitteena työssä oli esittää käytännön hyöty siirryttäessä käyttämään erikoiskontteja terästuotteiden kuljetuksissa yleiskäyttöön suunniteltujen standardikonttien sijaan ja erikoiskonttien kuormansidonnan turvallisuuden tutkiminen. Opinnäytetyössä tarkas-tellaan terästuotteiden kuljetusta lähinnä yleisen liikenneturvallisuuden, lastille aiheu-tuneiden vahinkojen ja kuormanvarmistuksen osalta verrattuna yleiskäyttöön tarkoitet-tuun konttiin.
Työssä esitellyt kontit tarjoavat turvallisen, kustannustehokkaan ja käytännössä lasti-vahinkovapaan tavan kuljettaa terästeollisuuden tuotteita suhteellisen lyhyiden etäi-syyksien linjaliikenteessä, jossa on mahdollisuus myös paluulastien kuljetukseen. Eri-koiskontit mahdollistavat pientenkin lastierien toimittamisen suoraan tehtaalta asiak-kaille intermodaalisissa kuljetusketjuissa.