Ravintola konseptia etsimässä : Eksynyt Willi Hirvi
Mäntynen, Kaisu (2014)
Mäntynen, Kaisu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619983
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia palveluita Hotelli Jämsä Oy:n ravintolan Willi Hirven tulisi tarjota saadakseen toimintansa kannattavaksi. Ravintolan konsepti hakee suuntaansa, ja yritys halusi toiminnan suunnittelun avuksi tietoa palveluiden käyttäjiltä, sekä heiltä jotka eivät niitä käytä. Tutkimuksen kohteena olivat työnsä puolesta hotellissa majoittuvat asiakkaat ja paikalliset asukkaat, joita haluttaisiin palvella paremmin.
Tutkimus oli otteeltaan kvalitatiivinen. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla valittujen segmenttien ihmisiä kolmea erilaista ravintolakonseptia kuvaavan kuvakoelman avulla. Yrityksen toimesta konsepteiksi valikoituivat Tex Mex, Cross kitchen ja maalaisranskalainen keittiö. Haastatteluisssa oli tarkoitus selvittää, mikä vaihtoehdoista haastateltavaa miellyttää eniten ruokatyyliltään ja tunnelmaltaan.
Kävi ilmi, että ravintola ei tällä hetkellä tyydytä valittujen segmenttien tarpeita. Tutkimus toi esille yrityksen palveluista puuttuvan kokonaiskuvan haastateltavien keskuudessa. Tutkimus osoitti lisäksi, mikä vaikutus on yrityksen kannattavuuteen asiakaslähtöisen suunnittelun puuttumisella.
Tutkimuksen lopuksi yritykselle kerrottiin kehittämisideoita koko toiminnan parantamiseksi sekä ravintola Willi Hirven konseptin uudelleen suunnitteluun ja rakentamiseen.
Tutkimus oli otteeltaan kvalitatiivinen. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla valittujen segmenttien ihmisiä kolmea erilaista ravintolakonseptia kuvaavan kuvakoelman avulla. Yrityksen toimesta konsepteiksi valikoituivat Tex Mex, Cross kitchen ja maalaisranskalainen keittiö. Haastatteluisssa oli tarkoitus selvittää, mikä vaihtoehdoista haastateltavaa miellyttää eniten ruokatyyliltään ja tunnelmaltaan.
Kävi ilmi, että ravintola ei tällä hetkellä tyydytä valittujen segmenttien tarpeita. Tutkimus toi esille yrityksen palveluista puuttuvan kokonaiskuvan haastateltavien keskuudessa. Tutkimus osoitti lisäksi, mikä vaikutus on yrityksen kannattavuuteen asiakaslähtöisen suunnittelun puuttumisella.
Tutkimuksen lopuksi yritykselle kerrottiin kehittämisideoita koko toiminnan parantamiseksi sekä ravintola Willi Hirven konseptin uudelleen suunnitteluun ja rakentamiseen.