Alustariippumattoman 2D-mobiilipelin prototyypin kehitys Cocos2d-x-pelimoottorilla
Koskinen, Henri (2014)
Koskinen, Henri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619959
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka eri mobiilialustat ja laitteet tulisi ottaa huomioon, kun kehitetään peliä Cocos2d-x-pelimoottorilla. Tarkoituksena oli kehittää Cocos2d-x-pelimoottorilla pieni mobiilipelin prototyyppi, jonka kehityksessä otettaisiin huomioon näiden eri alustojen ja laitteiden vaatimukset ja tutkittaisiin kuinka Cocos2d-x auttaa saavuttamaan tämän.
Cocos2d-x-pelimoottorilla pystyy luomaan melko pienellä panostuksella yksinkertaisen mobiilipelin, joka toimii iOS-, Android- ja Windows Phone -käyttöjärjestelmissä. Peliä ei kuitenkaan ole vielä julkaistu, sillä sen kehitystä jatketaan edelleen. Tavoitteena on, että peli julkaistaan vuoden 2015 alussa kaikille kolmelle mobiilialustalle.
Cocos2d-x-pelimoottori on hyvä valinta alustariippumattoman 2D-mobiilipelin luomiseen. Se ei välttämättä ole niin helppokäyttöinen kuin muut markkinoilla olevat vaihtoehdot, mutta sen ilmainen saatavuus, aktiivinen yhteisö ja avoin lähdekoodi ovat sellaisia etuja, jotka kannattaa pitää mielessä pelimoottoria valittaessa.
Cocos2d-x-pelimoottorilla pystyy luomaan melko pienellä panostuksella yksinkertaisen mobiilipelin, joka toimii iOS-, Android- ja Windows Phone -käyttöjärjestelmissä. Peliä ei kuitenkaan ole vielä julkaistu, sillä sen kehitystä jatketaan edelleen. Tavoitteena on, että peli julkaistaan vuoden 2015 alussa kaikille kolmelle mobiilialustalle.
Cocos2d-x-pelimoottori on hyvä valinta alustariippumattoman 2D-mobiilipelin luomiseen. Se ei välttämättä ole niin helppokäyttöinen kuin muut markkinoilla olevat vaihtoehdot, mutta sen ilmainen saatavuus, aktiivinen yhteisö ja avoin lähdekoodi ovat sellaisia etuja, jotka kannattaa pitää mielessä pelimoottoria valittaessa.