Maahanmuuttajasta puhdistuspalvelualan ammattilaiseksi
Hautamäki, Katariina (2014)
Hautamäki, Katariina
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619956
Tiivistelmä
Ennusteiden mukaan ulkomaalaisten määrä Suomessa kasvaa vuoteen 2030 mennessä puoleen miljoonaan henkilöön. Avainkysymys maahanmuuttajien kohdalla tulee olemaan se, kuinka hyvin vieraskielinen väestö kyetään integroimaan ja työllistämään valtaväestön joukkoon. Oppilaitoksissa monikulttuurisuuden kohtaaminen on jokapäiväistä ja maahanmuuttajille suunnatun aikuiskoulutuksen kehittäminen koetaan tärkeäksi ohjatessa ja motivoidessa maahanmuuttajia ammatilliseen työvoimakoulutukseen ja omaehtoiseen opiskeluun.
Laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin teemahaastatteluna miten Oulun Palvelualan Opiston puhdistuspalvelualan viisi aikuiskouluttajaa ja kaksi ohjaajaa on perehdytetty maahanmuuttaja- aikuisopiskelijoiden opettamiseen ja tarvitaanko maahanmuuttajien kanssa työskentelyä aloittaessa perehdytystä? Lisäksi selvitettiin, miten puhdistuspalvelualan 16 maahanmuuttaja-aikuisopiskelijaa ovat kokeneet opetuksen onnistumisen ja mitä toiveita heillä on opettajille? Toiminnallisen opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koottiin kirjallisuus- ja Internet lähteistä. Viitekehyksessä luodaan katsaus muun muassa kotouttamisprosessiin, kulttuuri- eroihin, opetusmenetelmiin, verbaaliseen ja nonverbaaliseen viestintään sekä selkokieleen.
Tutkimuksen tulosten perusteella oppilaitoksen kouluttajat ja ohjaajat kokevat perehdytyksen tarpeelliseksi. Kouluttajat ja ohjaajat ovat tähän asti pääsääntöisesti itse perehdyttäneet itsensä kohtaamaan maahanmuuttajat opetustyössään. Selkokielitetty opetusmateriaali tehdään itse tai muokataan jo olemassa olevaa materiaalia. Opettajat ja ohjaajat tarvitsevat opastusta ja toimintamalleja muuttuvissa tilanteissa. Tutkimustulosten perusteella työskentelyä kehitetään asiakaslähtöisempään suuntaan. Näin kehitetään oppilaitoksen toimintaa, edistetään opettajan jaksamista ja maahanmuuttaja- aikuisopiskelijan opintojen valmistumista.
Opinnäytetyön osana valmistui Opettajan opas Oulun Palvelualan Opistolle. Opas on tarkoitettu ensisijaisesti helpottamaan puhdistuspalvelualan maahanmuuttaja-aikuisopiskelijoiden kanssa työskenteleviä opettajia ja ohjaajia toteuttamaan opetus- ja ohjaustyötä. Maahanmuuttaja opiskelijoiden parissa töitä tehdessä ovat ammatin oppimiseen, kielenymmärtämiseen ja vuorovaikutukseen sekä kulttuurieroihin liittyvät tekijät jatkuvasti läsnä. Opettaja kohtaa päivittäin väärinymmärrystilanteita. Kulttuurierojen tiedostaminen ja mahdollisimman selkeät vuorovaikutustaidot sekä selkokielistetty opetusmateriaali vähentävät tällaisten virhetulkintojen mahdollisuutta.
Laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin teemahaastatteluna miten Oulun Palvelualan Opiston puhdistuspalvelualan viisi aikuiskouluttajaa ja kaksi ohjaajaa on perehdytetty maahanmuuttaja- aikuisopiskelijoiden opettamiseen ja tarvitaanko maahanmuuttajien kanssa työskentelyä aloittaessa perehdytystä? Lisäksi selvitettiin, miten puhdistuspalvelualan 16 maahanmuuttaja-aikuisopiskelijaa ovat kokeneet opetuksen onnistumisen ja mitä toiveita heillä on opettajille? Toiminnallisen opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koottiin kirjallisuus- ja Internet lähteistä. Viitekehyksessä luodaan katsaus muun muassa kotouttamisprosessiin, kulttuuri- eroihin, opetusmenetelmiin, verbaaliseen ja nonverbaaliseen viestintään sekä selkokieleen.
Tutkimuksen tulosten perusteella oppilaitoksen kouluttajat ja ohjaajat kokevat perehdytyksen tarpeelliseksi. Kouluttajat ja ohjaajat ovat tähän asti pääsääntöisesti itse perehdyttäneet itsensä kohtaamaan maahanmuuttajat opetustyössään. Selkokielitetty opetusmateriaali tehdään itse tai muokataan jo olemassa olevaa materiaalia. Opettajat ja ohjaajat tarvitsevat opastusta ja toimintamalleja muuttuvissa tilanteissa. Tutkimustulosten perusteella työskentelyä kehitetään asiakaslähtöisempään suuntaan. Näin kehitetään oppilaitoksen toimintaa, edistetään opettajan jaksamista ja maahanmuuttaja- aikuisopiskelijan opintojen valmistumista.
Opinnäytetyön osana valmistui Opettajan opas Oulun Palvelualan Opistolle. Opas on tarkoitettu ensisijaisesti helpottamaan puhdistuspalvelualan maahanmuuttaja-aikuisopiskelijoiden kanssa työskenteleviä opettajia ja ohjaajia toteuttamaan opetus- ja ohjaustyötä. Maahanmuuttaja opiskelijoiden parissa töitä tehdessä ovat ammatin oppimiseen, kielenymmärtämiseen ja vuorovaikutukseen sekä kulttuurieroihin liittyvät tekijät jatkuvasti läsnä. Opettaja kohtaa päivittäin väärinymmärrystilanteita. Kulttuurierojen tiedostaminen ja mahdollisimman selkeät vuorovaikutustaidot sekä selkokielistetty opetusmateriaali vähentävät tällaisten virhetulkintojen mahdollisuutta.