Sommittelu ja kuvakoot kuvakäsikirjoituksessa : - näkökulmana Crosslight-lyhytelokuva
Zaremba, Malgorzata (2014)
Zaremba, Malgorzata
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519860
Tiivistelmä
Olen valinnut opinnäytetyössäni lähestymisnäkökulmaksi kuvakäsikirjoittamisen teorian ja käytännön. Tarkastelen Crosslight-lyhytelokuvaani elokuvantekemisen teoriaa vasten. Pohdin miltä osin elokuvallinen kerronta oli onnistunutta ja millä tavalla olisin voinut parantaa sitä palvelemaan paremmin elokuvani sisältöä. Aluksi kerron lyhyesti mitä kuvakäsikirjoittaminen tarkoittaa ja miksi se on oleellinen osa elokuvallisen teoksen toteutusta. Tämän jälkeen siirryn esittelemään kuvakäsikirjoittamisen erilaisia tapoja ja niiden hyödyntämistä yksilöllisessä ilmaisussa. Pyrin ottamaan huomioon eri tekniikoiden niin hyvät, kuin huonotkin puolet.
Seuraavassa kappaleessa käyn läpi, mitä kuvasommittelu tarkoittaa ja mitkä ovat yleisimpiä sommittelutapoja. Otan esille muutamia esimerkkejä ohjaajista, kuten Wes Andersonista, joka on luonut tavaramerkin omalaatuisesta sommittelutavastaan. Puhun myös siitä, kuinka värit ovat osa sommittelua ja kontrastin luomista. Sommittelun jälkeen käsittelen kuvakokoja ja niiden käyttötarkoituksia. Kuvakokojen ja niiden merkityksen havainnollistamiseen käytän esimerkkeinä tunnettujen elokuvien kohtauksia. Samalla tuon esille kuvakoon sisäistä sommittelua, sillä nämä kaksi asiaa liittyvät väistämättä toisiinsa. Koska kuvakäsikirjoitukseen merkitään kameran liikkeet, kuvan tarkennuspiste ja valittu rajaus, kerron myös erilaisista näihin seikkoihin liittyvistä kuvaustekniikoista. Puhun lyhyesti siitä, miten tietyt kameraliikkeet toimivat ja minkälaisen tunteen välittämistä niillä tavoitellaan ja saadaan aikaiseksi.
Tämän jälkeen analysoin Crosslightin kuvavalintoja ja sitä kuinka hyvin ne ovat onnistuneet. Lähestyn ja analysoin lopputulosta käyttämäni teoriaan tukeutuen. Otan huomioon elokuvani tarinan ja sen päähenkilön tehtävää miettiessäni tekemiäni valintoja ja ratkaisuja. Sitä seuraavassa kappaleessa tutkin omaa kuvakäsikirjoitustani ja siihen liittyviä elementtejä. Pohdin lopuksi kaikkea kokemaani ja miten se tulee vaikuttamaan tuleviin kuvakäsikirjoituksiini. Avaan elokuvan tekemiseen liittyviä prosesseja sekä kohtaan sen missä vaiheessa tunsin epäonnistumisen tunnetta ja milloin koin onnistuvani tavoitteissani.
Seuraavassa kappaleessa käyn läpi, mitä kuvasommittelu tarkoittaa ja mitkä ovat yleisimpiä sommittelutapoja. Otan esille muutamia esimerkkejä ohjaajista, kuten Wes Andersonista, joka on luonut tavaramerkin omalaatuisesta sommittelutavastaan. Puhun myös siitä, kuinka värit ovat osa sommittelua ja kontrastin luomista. Sommittelun jälkeen käsittelen kuvakokoja ja niiden käyttötarkoituksia. Kuvakokojen ja niiden merkityksen havainnollistamiseen käytän esimerkkeinä tunnettujen elokuvien kohtauksia. Samalla tuon esille kuvakoon sisäistä sommittelua, sillä nämä kaksi asiaa liittyvät väistämättä toisiinsa. Koska kuvakäsikirjoitukseen merkitään kameran liikkeet, kuvan tarkennuspiste ja valittu rajaus, kerron myös erilaisista näihin seikkoihin liittyvistä kuvaustekniikoista. Puhun lyhyesti siitä, miten tietyt kameraliikkeet toimivat ja minkälaisen tunteen välittämistä niillä tavoitellaan ja saadaan aikaiseksi.
Tämän jälkeen analysoin Crosslightin kuvavalintoja ja sitä kuinka hyvin ne ovat onnistuneet. Lähestyn ja analysoin lopputulosta käyttämäni teoriaan tukeutuen. Otan huomioon elokuvani tarinan ja sen päähenkilön tehtävää miettiessäni tekemiäni valintoja ja ratkaisuja. Sitä seuraavassa kappaleessa tutkin omaa kuvakäsikirjoitustani ja siihen liittyviä elementtejä. Pohdin lopuksi kaikkea kokemaani ja miten se tulee vaikuttamaan tuleviin kuvakäsikirjoituksiini. Avaan elokuvan tekemiseen liittyviä prosesseja sekä kohtaan sen missä vaiheessa tunsin epäonnistumisen tunnetta ja milloin koin onnistuvani tavoitteissani.