Brändi-identiteetin kehittäminen : Case: Oi Paketti! verkkokauppa
Ström-Kallio, Henna (2014)
Ström-Kallio, Henna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519836
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe‐alueina on brändi, brändi‐identiteetti ja brändi‐identiteetin kehittäminen. Työ on toteutettu case yritykselle Oi Paketti! ‐verkkokaupalle. Opinnäytetyössä tutkittiin asiakkaiden mielikuvia case yrityksen brändi‐ identiteetistä. Tutkimusongelmana on selvittää vastasiko yrityksen lähettämät viestit asiakkaiden mielikuvia yrityksen minäkuvasta ja minkälaisena asiakas näkee yrityksen lähettämät brändiviestit. Työn tavoitteenaan oli kehittää case yrityksen brändi‐identiteettiä ja antaa kehittämisehdotuksia, jotka ohjaavat yrityksen viestintää sekä toiminnan kehittämistä.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jolla on kvantitatiivisia piirteitä. Tutkimuksen tiedonkeruu menetelmänä käytettiin fokusryhmäkeskustelua ja siihen osallistui yhdeksän case yrityksen asiakasta. Keskustelutilaisuuksia järjestettiin kaksi. Aineistonkeruussa tutkija oli keskustelevassa roolissa aktiivisena havainnoijana. Tulokset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten perusteella täydentyi kuva yrityksen brändi‐identiteettistä ja brändin olemuksesta. Asiakkaiden mielipiteiden perusteella case yritys nähdään yksilöllisenä, puoleensavetävänä, vuorovaikutuksellisena, laadukkaan ja inspiroivana. Brändin olemusta kuvaa helposti lähestyttävä.
Johtopäätöksissä case yrityksen brändiviestinnän kehitysehdotuksiksi nousivat seuraavat kohdat: ekologinen ja laadukas strategiseksi tuotteiden valintakriteeriksi, yrityksen toiminnan korostaminen idean‐ ja inspiraation jakajana, brändin ja asiakkaan vuorovaikutussuhteen rakentaminen sosiaalisen median kanavissa ja typografian linjaaminen.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jolla on kvantitatiivisia piirteitä. Tutkimuksen tiedonkeruu menetelmänä käytettiin fokusryhmäkeskustelua ja siihen osallistui yhdeksän case yrityksen asiakasta. Keskustelutilaisuuksia järjestettiin kaksi. Aineistonkeruussa tutkija oli keskustelevassa roolissa aktiivisena havainnoijana. Tulokset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten perusteella täydentyi kuva yrityksen brändi‐identiteettistä ja brändin olemuksesta. Asiakkaiden mielipiteiden perusteella case yritys nähdään yksilöllisenä, puoleensavetävänä, vuorovaikutuksellisena, laadukkaan ja inspiroivana. Brändin olemusta kuvaa helposti lähestyttävä.
Johtopäätöksissä case yrityksen brändiviestinnän kehitysehdotuksiksi nousivat seuraavat kohdat: ekologinen ja laadukas strategiseksi tuotteiden valintakriteeriksi, yrityksen toiminnan korostaminen idean‐ ja inspiraation jakajana, brändin ja asiakkaan vuorovaikutussuhteen rakentaminen sosiaalisen median kanavissa ja typografian linjaaminen.