Suosittelu Kuopion Amarillossa : henkilöstön toteuttaman suosittelun havainnointitutkimus
Soininen, Kati (2014)
Soininen, Kati
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519757
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella Kuopion Amarillossa tapahtuvaa suosittelua ja sen nykytilaa. Suosittelu on tärkeä osa ravintolassa toteutettavaa asiakaspalvelua. Suositteluun oli perusteltua perehtyä tämän opinnäytetyön avulla tarkemmin, koska se vaikuttaa asiakkaan palvelukokemukseen sekä ravintolan myyntiin.
Amarillo on rento ja mutkaton ravintolaketju, joka tarjoaa asiakkailleen mausteisia makuelämyksiä ja huurteisia juomia. Tutkimuksessa tarkasteltiin Kuopion Amarillon henkilöstön toteuttamaa suosittelua. Tutkimuksessa hyödynnetiin laadullista tutkimusotetta ja aineistonkeruu suoritettiin havainnointimenetelmän avulla.
Tutkimuksen aineisto kerättiin neljällä havainnointikerralla, jotka suunniteltiin eri ajankohdille mahdollisimman kattavan aineiston saamiseksi ravintolan eri tilanteet huomioiden. Havainnot koottiin itse suunnitellulle havainnointilomakkeelle. Lomakkeen avulla jokaisessa tilanteessa havainnoitiin tutkimuskysymyksiä, joiden avulla pyrittiin löytämään vastaus tutkimusongelmaan. Aineisto luokiteltiin koodauksen avulla luokkiin, jotka mahdollistivat aineiston analyysin ja johtopäätökset.
Tämän tutkimuksen perusteella selvisi, että asiakkaille suositeltiin pää- ja jälkiruokaa sekä lounas- ja juomavaihtoehtoja. Suosittelua tapahtui tutkimusaineiston perusteella asiakaskohtaamisen alussa sekä lopussa. Tutkimuksen perusteella voitiin huomata, että suosittelu painottui tiettyihin tuotteisiin ja palveluprosessin vaiheisiin. Suosittelussa noudatettiin aineiston perusteella tiettyä toimintatapaa, jota henkilöstö hyödynsi suositellessaan tuotteita.
Tämä opinnäytetyö mahdollistaa suosittelun tutkimisen toimeksiantoyrityksessä tarkemmin esimerkiksi henkilökunnan näkökulmasta. Opinnäytetyöllä saavutettiin haluttu lopputulos ja tutkimustuloksia voidaan hyödyntää lähtökohtana mahdollisessa jatkotutkimuksessa.
Amarillo on rento ja mutkaton ravintolaketju, joka tarjoaa asiakkailleen mausteisia makuelämyksiä ja huurteisia juomia. Tutkimuksessa tarkasteltiin Kuopion Amarillon henkilöstön toteuttamaa suosittelua. Tutkimuksessa hyödynnetiin laadullista tutkimusotetta ja aineistonkeruu suoritettiin havainnointimenetelmän avulla.
Tutkimuksen aineisto kerättiin neljällä havainnointikerralla, jotka suunniteltiin eri ajankohdille mahdollisimman kattavan aineiston saamiseksi ravintolan eri tilanteet huomioiden. Havainnot koottiin itse suunnitellulle havainnointilomakkeelle. Lomakkeen avulla jokaisessa tilanteessa havainnoitiin tutkimuskysymyksiä, joiden avulla pyrittiin löytämään vastaus tutkimusongelmaan. Aineisto luokiteltiin koodauksen avulla luokkiin, jotka mahdollistivat aineiston analyysin ja johtopäätökset.
Tämän tutkimuksen perusteella selvisi, että asiakkaille suositeltiin pää- ja jälkiruokaa sekä lounas- ja juomavaihtoehtoja. Suosittelua tapahtui tutkimusaineiston perusteella asiakaskohtaamisen alussa sekä lopussa. Tutkimuksen perusteella voitiin huomata, että suosittelu painottui tiettyihin tuotteisiin ja palveluprosessin vaiheisiin. Suosittelussa noudatettiin aineiston perusteella tiettyä toimintatapaa, jota henkilöstö hyödynsi suositellessaan tuotteita.
Tämä opinnäytetyö mahdollistaa suosittelun tutkimisen toimeksiantoyrityksessä tarkemmin esimerkiksi henkilökunnan näkökulmasta. Opinnäytetyöllä saavutettiin haluttu lopputulos ja tutkimustuloksia voidaan hyödyntää lähtökohtana mahdollisessa jatkotutkimuksessa.