Attitudes of seniors' using cash services towards online banking
Piiparinen, Mona (2014)
Piiparinen, Mona
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519725
Tiivistelmä
Pankkialan nykyinen trendi on, että palvelut tarjotaan yhä enemmän verkossa kuin fyysisesti pankin konttoreissa. Mahdollisuudet kasvotusten palveluun vähenevät kun pankit sulkevat konttoreitaan ja rajoittavat kassapalveluiden aukioloaikoja. Myös seniorit käyttävät aktiivisesti sähköisiä palveluja, ja verkkopankin asema pääkeinona hoitaa pankkiasioita voimistuu. On silti asiakkaita, jotka mieluummin asioivat fyysisesti pankissa, heidän tapojensa tai muiden syiden takia, kuten kykenemättömyys käyttää välineitä, joita tarvitaan sähköisten palvelujen käyttöön.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia niiden senioreiden nykytilaa, jotka käyttävät kassapalveluita. Tutkimus keskittyy löytämään syyt, miksi senioreilla on huono asenne verkkopankkia kohtaan ja tulevaisuuden näkymät heidän verkkopankin käytölleen.
Lyhyt, strukturoitu, haastattelu, paljasti, että 70% niistä seniori asiakkaista, jotka käyttävät pankin kassapalveluja, eivät käytä verkkopankkia ja heistä vain 12% oli kiinnostunut aloittamaan. Haastattelun havainnoista käy ilmi, että seniori asiakkaat eivät halua käyttää verkkopankkia, koska heillä ei ole tarvittavia laitteita tai osaamista käyttää niitä, heidän fyysinen kuntonsa rajoittaa niiden käyttöä, tai heillä ei ole motivaatiota käyttää niitä, uskomuksiensa ja asenteidensa takia.
Tulevaisuudessa seniorit tuntevat teknologian paremmin kuin nykypäivän seniorit. Tämä näkyy kassapalvelujen vähentyneenä tarpeena ja sähköisten palvelujen käytön lisääntymisenä. Jotkut seniorit luottavat edelleen pankkien fyysisiin palveluihin, ja sukulaisten ja viranomaisten tukea tarvitaan, kun kassapalvelujen kysyntä on liian alhaista, jotta niitä voitaisiin pitää auki
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia niiden senioreiden nykytilaa, jotka käyttävät kassapalveluita. Tutkimus keskittyy löytämään syyt, miksi senioreilla on huono asenne verkkopankkia kohtaan ja tulevaisuuden näkymät heidän verkkopankin käytölleen.
Lyhyt, strukturoitu, haastattelu, paljasti, että 70% niistä seniori asiakkaista, jotka käyttävät pankin kassapalveluja, eivät käytä verkkopankkia ja heistä vain 12% oli kiinnostunut aloittamaan. Haastattelun havainnoista käy ilmi, että seniori asiakkaat eivät halua käyttää verkkopankkia, koska heillä ei ole tarvittavia laitteita tai osaamista käyttää niitä, heidän fyysinen kuntonsa rajoittaa niiden käyttöä, tai heillä ei ole motivaatiota käyttää niitä, uskomuksiensa ja asenteidensa takia.
Tulevaisuudessa seniorit tuntevat teknologian paremmin kuin nykypäivän seniorit. Tämä näkyy kassapalvelujen vähentyneenä tarpeena ja sähköisten palvelujen käytön lisääntymisenä. Jotkut seniorit luottavat edelleen pankkien fyysisiin palveluihin, ja sukulaisten ja viranomaisten tukea tarvitaan, kun kassapalvelujen kysyntä on liian alhaista, jotta niitä voitaisiin pitää auki