Ideasta palveluksi : Plansupport – palvelukonseptin luominen
Mensali, Mikael (2014)
Mensali, Mikael
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121319646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121319646
Tiivistelmä
Viimeisten vuosikymmenten aikana on tapahtunut merkittäviä muutoksia yritysten liiketoimintaympäristöissä. Palvelut ovat keskeisessä asemassa kilpailuedun varmistamisessa ja samalla ne muodostavat elintärkeän osan nykyisessä liiketoiminnassa. Nykymaailmassa ei ole riittävää, että on hyvä tuote tai ratkaisu. Yritykset tarvitsevat menestyäkseen osaamista ja uusia strategioita, joissa palvelut ovat keskeisessä asemassa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kohdeyritykselle asiakaslähtöinen ja arvoa tuova uusi palvelukonsepti, joka tukisi yrityksen uutta strategiaa, joissa palvelut olisivat keskeisessä asemassa. Opinnäytetyön lähestymistapana käytettiin konstruktiivista tutkimusta. Työn teoriapohjana hyödynnettiin tuotteistamista, hinnoittelua sekä palvelumuotoilun kirjallisuutta. Opinnäytetyön ohjaavana prosessimallina toimivat palvelu-muotoilun keskeiset elementit kuten asiakasymmärryksen ja käyttäjäkokemuksen ymmärtäminen.
Opinnäytetyössä tuotettu palvelukonsepti luotiin tukemaan Plandent Oy:n toimittamia digitaalisia kuvantamislaitteita ja ohjelmistoja. Palvelukonseptin tärkeimpänä tarkoituksena oli muuntaa ilmainen palvelu tuottoisaksi maksulliseksi palveluksi sekä parantaa palvelun laadullisia tekijöitä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi uusi palvelukonsepti, jonka avulla muutimme ilmaisen palvelun maksulliseksi. Työn aikana kehitimme myös palvelukonseptin jatkotoimenpiteitä, jotka auttavat kehittämään palvelukonseptia yhä paremmaksi ja laajemmaksi. Työn tuloksena syntyi myös uusia asiakaskumppanuuksia, joiden yhteistyöllä pystymme kehittämään palvelukonseptia entistäkin asiakaslähtöisemmäksi.
Jatkotoimenpiteenä Plandent Oy:n on kehitettävä liiketoimintasuunnitelmaansa säännöllisemmin sekä seurattava asiakasymmärryksen onnistumista systemaattisilla kyselyillä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kohdeyritykselle asiakaslähtöinen ja arvoa tuova uusi palvelukonsepti, joka tukisi yrityksen uutta strategiaa, joissa palvelut olisivat keskeisessä asemassa. Opinnäytetyön lähestymistapana käytettiin konstruktiivista tutkimusta. Työn teoriapohjana hyödynnettiin tuotteistamista, hinnoittelua sekä palvelumuotoilun kirjallisuutta. Opinnäytetyön ohjaavana prosessimallina toimivat palvelu-muotoilun keskeiset elementit kuten asiakasymmärryksen ja käyttäjäkokemuksen ymmärtäminen.
Opinnäytetyössä tuotettu palvelukonsepti luotiin tukemaan Plandent Oy:n toimittamia digitaalisia kuvantamislaitteita ja ohjelmistoja. Palvelukonseptin tärkeimpänä tarkoituksena oli muuntaa ilmainen palvelu tuottoisaksi maksulliseksi palveluksi sekä parantaa palvelun laadullisia tekijöitä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi uusi palvelukonsepti, jonka avulla muutimme ilmaisen palvelun maksulliseksi. Työn aikana kehitimme myös palvelukonseptin jatkotoimenpiteitä, jotka auttavat kehittämään palvelukonseptia yhä paremmaksi ja laajemmaksi. Työn tuloksena syntyi myös uusia asiakaskumppanuuksia, joiden yhteistyöllä pystymme kehittämään palvelukonseptia entistäkin asiakaslähtöisemmäksi.
Jatkotoimenpiteenä Plandent Oy:n on kehitettävä liiketoimintasuunnitelmaansa säännöllisemmin sekä seurattava asiakasymmärryksen onnistumista systemaattisilla kyselyillä.