Selainpeli ideasta toteutukseen
Niinikangas, Päivi (2014)
Niinikangas, Päivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219591
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa toimiva pelikokonaisuus HTML5- ja JavaScript-tekniikoita
hyödyntäen. Pelin toteutuksessa on painotettu erityisesti suunnittelua. Opinnäytetyössä on pyritty
johdonmukaisesti selvittämään pelin kehityksen vaiheet alkaen ideoinnista ja päättyen valmiiseen
kokonaisuuteen. Työn tarkoituksena on antaa lukijalle kuva pelikehityksen prosessista, sekä selvittää
selainpohjaisten tekniikoiden tuomia mahdollisuuksia pelien kannalta. Opinnäytetyö toteutettiin
tekijän yritystoiminnan kehittämiseksi.
Opinnäytetyössä toteutetun pelin kehitys eteni vaiheittain siten, että idean pohjalta rakennettiin
suunnitelma, jossa eriteltiin peliin tarvittavat resurssit, selostettiin pelin kulku sekä listattiin tarvittavat
ääni- ja grafiikkaresurssit. Pelin suunnitelma pyrittiin laatimaan käytettävissä olevat resurssit
huomioon ottaen siten, että peli oli mahdollista myös toteuttaa sellaisenaan.
Suunniteltu peli pohjaa ideansa suomalaisen kansanperinteen metsänpeitto-tarinoihin. Peli on mekaniikaltaan
pulmapeli, jossa interaktiiviset pulmaosiot vuorottelevat kerronnallisten välinäytösten
kanssa.
Suunnitelman pohjalta valittiin työssä hyödynnettävät teknologiat, minkä jälkeen aloitettiin varsinainen
toteutus. Toteutusvaihe jakaantui ohjelmointiin, grafiikan toteutukseen sekä äänisuunnitteluun.
Opinnäytetyössä päästiin haluttuun tavoitteeseen. Työn tuloksena syntyi suunnitelman mukainen
peli. Opinnäytetyössä toteutettua peliä ei ole tarkoitus jatkokehittää, mutta työn kuluessa opitut
tekniikat ja tietoperusta toimivat tukena tulevissa projekteissa.
hyödyntäen. Pelin toteutuksessa on painotettu erityisesti suunnittelua. Opinnäytetyössä on pyritty
johdonmukaisesti selvittämään pelin kehityksen vaiheet alkaen ideoinnista ja päättyen valmiiseen
kokonaisuuteen. Työn tarkoituksena on antaa lukijalle kuva pelikehityksen prosessista, sekä selvittää
selainpohjaisten tekniikoiden tuomia mahdollisuuksia pelien kannalta. Opinnäytetyö toteutettiin
tekijän yritystoiminnan kehittämiseksi.
Opinnäytetyössä toteutetun pelin kehitys eteni vaiheittain siten, että idean pohjalta rakennettiin
suunnitelma, jossa eriteltiin peliin tarvittavat resurssit, selostettiin pelin kulku sekä listattiin tarvittavat
ääni- ja grafiikkaresurssit. Pelin suunnitelma pyrittiin laatimaan käytettävissä olevat resurssit
huomioon ottaen siten, että peli oli mahdollista myös toteuttaa sellaisenaan.
Suunniteltu peli pohjaa ideansa suomalaisen kansanperinteen metsänpeitto-tarinoihin. Peli on mekaniikaltaan
pulmapeli, jossa interaktiiviset pulmaosiot vuorottelevat kerronnallisten välinäytösten
kanssa.
Suunnitelman pohjalta valittiin työssä hyödynnettävät teknologiat, minkä jälkeen aloitettiin varsinainen
toteutus. Toteutusvaihe jakaantui ohjelmointiin, grafiikan toteutukseen sekä äänisuunnitteluun.
Opinnäytetyössä päästiin haluttuun tavoitteeseen. Työn tuloksena syntyi suunnitelman mukainen
peli. Opinnäytetyössä toteutettua peliä ei ole tarkoitus jatkokehittää, mutta työn kuluessa opitut
tekniikat ja tietoperusta toimivat tukena tulevissa projekteissa.