The possibilities of social media in business-to-business marketing : case Wipak Healthcare
Aarnio-Wihuri, Rakel (2014)
Aarnio-Wihuri, Rakel
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219585
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy tutkimaan sosiaalisen median antamia mahdollisuuksia yritysten väliseen (B2B) markkinointiin. Tämä tutkimus on suoritettu Wipakille, ja sen tarkoituksena on selvittää asiakkaiden mieltymykset sekä mahdolliset kilpailijoiden käyttämät sosiaalisen median kanavat markkinoinnissa.
Sosiaalisen median käyttö B2B-markkinoinnissa on alue, jota ei ole vielä tutkittu paljon. Tämä opinnäytetyö käsittelee tärkeimpiä osa-alueita B2B-markkinoinnista sekä sosiaalisesta mediasta niin erikseen kuin yhdessäkin.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on antaa Wipakille tietoa muutamista erilaisista sosiaalisen median kanavista, joita voidaan käyttää markkinoinnissa sekä sen asiakkaiden mieltymyksistä kyseisiin kanaviin. Tutkimus selvittää myös asiakkaiden näkemyksiä Wipakin tämän hetkisestä markkinoinnista sekä asiakkaiden tietoa Wipakin käyttämistä markkinointikanavista. Lopuksi, tämä opinnäytetyö tutkii Wipakin kilpailijoiden käyttämiä sosiaalisen median kanavia. Johtopäätöksiä siitä, mitä sosiaalisen median kanavia Wipakin kannattaisi käyttää, tehdään asiakkaiden mieltymysten sekä kilpailijoiden strategioiden perusteella.
Opinnäytetyön tutkimus on tehty kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa on elementtejä kvalitatiivisesta tutkimuksesta. Wipakin asiakkaat vastasivat sähköiseen kyselyyn, kun taas kilpailijoiden käyttämiä sosiaalisen median kanavia tutkittiin kyseisten sivustojen kautta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat että sosiaalisen median käyttö ei B2B-markkinoinnissa, tai ei ainakaan pakkausteollisuuden toimialalla, ole vielä odotetuin markkinointikanava asiakkaiden näkökulmasta mutta silti paljon käytetty markinointikanava kilpailijoilla, joita tässä opinnäytetyössä tutkittiin.
Sosiaalisen median käyttö B2B-markkinoinnissa on alue, jota ei ole vielä tutkittu paljon. Tämä opinnäytetyö käsittelee tärkeimpiä osa-alueita B2B-markkinoinnista sekä sosiaalisesta mediasta niin erikseen kuin yhdessäkin.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on antaa Wipakille tietoa muutamista erilaisista sosiaalisen median kanavista, joita voidaan käyttää markkinoinnissa sekä sen asiakkaiden mieltymyksistä kyseisiin kanaviin. Tutkimus selvittää myös asiakkaiden näkemyksiä Wipakin tämän hetkisestä markkinoinnista sekä asiakkaiden tietoa Wipakin käyttämistä markkinointikanavista. Lopuksi, tämä opinnäytetyö tutkii Wipakin kilpailijoiden käyttämiä sosiaalisen median kanavia. Johtopäätöksiä siitä, mitä sosiaalisen median kanavia Wipakin kannattaisi käyttää, tehdään asiakkaiden mieltymysten sekä kilpailijoiden strategioiden perusteella.
Opinnäytetyön tutkimus on tehty kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa on elementtejä kvalitatiivisesta tutkimuksesta. Wipakin asiakkaat vastasivat sähköiseen kyselyyn, kun taas kilpailijoiden käyttämiä sosiaalisen median kanavia tutkittiin kyseisten sivustojen kautta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat että sosiaalisen median käyttö ei B2B-markkinoinnissa, tai ei ainakaan pakkausteollisuuden toimialalla, ole vielä odotetuin markkinointikanava asiakkaiden näkökulmasta mutta silti paljon käytetty markinointikanava kilpailijoilla, joita tässä opinnäytetyössä tutkittiin.