Materiaalien käytettävyyden tutkimusryhmän toiminta lähemmäksi opetusta : Jaloterässtudio työelämälähtöisenä oppimisympäristönä
Setälä, Jouni (2014)
Setälä, Jouni
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219581
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää materiaalien käytettävyyden tutkimusryhmän (MKT) toiminnan soveltuvuutta opetukseen ja erityisesti Jaloterässtudion roolia työelämälähtöisenä oppimisympäristönä. Työn tarkoituksena oli tuottaa työelämälähtöisen oppimisympäristön toimintamalli Jaloterässtudiolle. Oppimisympäristön tarkoituksena olisi palvella Lapin ammattikorkeakoulun opetus-, tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa sekä Ammattiopisto Lappian opetustoimintaa.
Behaviorismi, kokemuksellinen oppiminen, kognitiivinen ja konstruktivistinen oppimiskäsitys ovat taustalla ohjanneet opinnäytetyön tekemistä. Laajemman käsityksen saamiseksi aiheesta perehdyttiin myös tarkemmin oppimisympäristön teoriaan sekä projektioppimiseen ja insinöörikoulutuksessa sovellettavaan CDIO -viitekehykseen (Conceive, Design, Implement, Operate).
Työn tuotoksena syntyi toimintamalli, jossa tarkastellaan oppimisympäristön toimintaa fyysisestä, toiminnallisesta, sosiaalisesta ja psyykkisestä sekä pedagogisesta näkökulmasta.
Toimintamalli rakentuu olemassa olevan teorian ja työssä toteutetun teemahaastattelun sekä lisähaastattelujen pohjalta. Haastatteluissa korostui työelämälähtöisen oppimisympäristön tärkeys organisaatioille, mutta ennen kaikkea se nähtiin opiskelijoita motivoivana ja tehokkaana tapana oppia. Erityisesti ympäristö nähtiin oivallisena projektioppimisen ympäristönä, jossa yhteistyössä toimii useamman eri organisaation edustajia.
Työn tuloksia voi hyödyntää Jaloterässtudion tulevaisuuden ja toiminnan rahoituksen suunnittelussa sekä oppimisympäristön kehittämisessä.
Behaviorismi, kokemuksellinen oppiminen, kognitiivinen ja konstruktivistinen oppimiskäsitys ovat taustalla ohjanneet opinnäytetyön tekemistä. Laajemman käsityksen saamiseksi aiheesta perehdyttiin myös tarkemmin oppimisympäristön teoriaan sekä projektioppimiseen ja insinöörikoulutuksessa sovellettavaan CDIO -viitekehykseen (Conceive, Design, Implement, Operate).
Työn tuotoksena syntyi toimintamalli, jossa tarkastellaan oppimisympäristön toimintaa fyysisestä, toiminnallisesta, sosiaalisesta ja psyykkisestä sekä pedagogisesta näkökulmasta.
Toimintamalli rakentuu olemassa olevan teorian ja työssä toteutetun teemahaastattelun sekä lisähaastattelujen pohjalta. Haastatteluissa korostui työelämälähtöisen oppimisympäristön tärkeys organisaatioille, mutta ennen kaikkea se nähtiin opiskelijoita motivoivana ja tehokkaana tapana oppia. Erityisesti ympäristö nähtiin oivallisena projektioppimisen ympäristönä, jossa yhteistyössä toimii useamman eri organisaation edustajia.
Työn tuloksia voi hyödyntää Jaloterässtudion tulevaisuuden ja toiminnan rahoituksen suunnittelussa sekä oppimisympäristön kehittämisessä.