Suomen luontokeskus Haltia kokouskohteena : Nykytilanteen kartoitus ja ryhmäpalautekysely
Pärnänen, Hanna (2014)
Pärnänen, Hanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219568
Tiivistelmä
Suomen luontokeskus Haltia on toukokuussa vuonna 2013 valmistunut koko Suomen luontoa esittelevä luontokeskus. Haltia sijaitsee Nuuksion kansallispuiston kupeessa Espoossa, ja kokoustilojen lisäksi rakennuksessa sijaitsee mm. kolme näyttelytilaa, ravintola ja luontomyymälä. Haltian toiminnasta vastaa Metsähallituksen luontopalvelut.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia Suomen Luontokeskus Haltiaa kokouskohteena. Selvitin myös asiakaskyselyn avulla kuinka tyytyväisiä syksyllä 2014 Haltiassa kokouksensa pitäneet asiakkaat olivat nykytilanteeseen, ja kyselyn tuloksia analysoimalla pohdin mahdollisia parannusehdotuksia.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-palvelun kautta tehdyssä kyselyssä, joka lähetettiin laskun yhteydessä syys- ja lokakuussa Haltiassa kokouksensa pitäneille asiakkaille sähköpostilla.
Tutkimuksessa käytin asiakastyytyväisyyden teoriaa, ja kartoitin tarkemmin mitä kokouspalvelut tarkoittavat ja mitä niiltä odotetaan. Lisäksi vertailin luontokeskus Haltiaa muihin Suomen luontokeskuksiin kokouspalveluita koskien. Esittelin myös luontokeskus Haltian kokouspaikkana, ja mitä sen kautta markkinoitaviin kokouspaketteihin on mahdollista sisällyttää.
Kyselyn tuloksista ilmenee, että Haltiaan kokouskohteena oltiin yleisesti ottaen tyytyväisiä. Lopuksi kävin läpi kohta kohdalta kyselyn tuloksia ja esitin niiden perusteella tehtyjä kehitysehdotuksia, joilla asiakastyytyväisyyttä voitaisiin parantaa entisestään.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia Suomen Luontokeskus Haltiaa kokouskohteena. Selvitin myös asiakaskyselyn avulla kuinka tyytyväisiä syksyllä 2014 Haltiassa kokouksensa pitäneet asiakkaat olivat nykytilanteeseen, ja kyselyn tuloksia analysoimalla pohdin mahdollisia parannusehdotuksia.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-palvelun kautta tehdyssä kyselyssä, joka lähetettiin laskun yhteydessä syys- ja lokakuussa Haltiassa kokouksensa pitäneille asiakkaille sähköpostilla.
Tutkimuksessa käytin asiakastyytyväisyyden teoriaa, ja kartoitin tarkemmin mitä kokouspalvelut tarkoittavat ja mitä niiltä odotetaan. Lisäksi vertailin luontokeskus Haltiaa muihin Suomen luontokeskuksiin kokouspalveluita koskien. Esittelin myös luontokeskus Haltian kokouspaikkana, ja mitä sen kautta markkinoitaviin kokouspaketteihin on mahdollista sisällyttää.
Kyselyn tuloksista ilmenee, että Haltiaan kokouskohteena oltiin yleisesti ottaen tyytyväisiä. Lopuksi kävin läpi kohta kohdalta kyselyn tuloksia ja esitin niiden perusteella tehtyjä kehitysehdotuksia, joilla asiakastyytyväisyyttä voitaisiin parantaa entisestään.