Varaosalogistiikan kehittäminen : Veho Autotalot Oy:n Turun toimipiste
Niemelä, Antti-Ville (2014)
Niemelä, Antti-Ville
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219565
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään, onko mahdollista parantaa Vehon Turun toimipisteen Mercedes-Benz suoratoimitusosista saatavaa katetta tilauksia kehittämällä. Vehon huoltopäällikön ja varaosapäällikön mukaan varaosien tilauksissa olisi mahdollista saada kustannushyötyjä tilaamalla tietyt tuotteet suoraan tehdasvarastolta kustannustehokkaammin. Lisäksi työssä selvitetään muita logistiikasta aiheutuvia kustannuksia ja pohditaan, miten niitä voitaisiin minimoida.
Varaosamyyjät suunnittelevat tuotteiden tilaukset menekin perusteella. Onnistuneiden ja kustannustehokkaiden tilausten suunnittelun lähtökohta on, että varaosamyyjillä on riittävästi aikaa tuotteiden tilauksia varten. Varaosamyyjät ovat tekemisissä mekaanikkojen ja työnjohtajien kanssa, joten kommunikoinnin on oltava selkeää ja johdonmukaista väärin- käsitysten välttämiseksi. Huollettavien autojen suuri ikäjakauma vaikuttaa myös tilausten suunnitteluun ja ennakointeihin, hankaloittaen niitä.
Tilausten ongelmista ja parannuskeinoista on keskusteltu varaosapäällikkö Hannu Hiltusen ja varaosamyyjien kanssa. Mahdolliset kustannussäästöt on laskettu muuttamalla tilausten suhdetta tehdastilausten ja Espoon keskusvarastotilausten välillä, liikevaihdon pysyessä samana.
Työn tuloksena saadut johtopäätökset ovat selkeitä. Tilauksia suunniteltaessa ennakointi vaatii riittävästi aikaa ja keskittymistä. Saatavat säästöt puolestaan eivät ole merkittäviä jo toteutuneisiin lukuihin verrattuna.
Varaosamyyjät suunnittelevat tuotteiden tilaukset menekin perusteella. Onnistuneiden ja kustannustehokkaiden tilausten suunnittelun lähtökohta on, että varaosamyyjillä on riittävästi aikaa tuotteiden tilauksia varten. Varaosamyyjät ovat tekemisissä mekaanikkojen ja työnjohtajien kanssa, joten kommunikoinnin on oltava selkeää ja johdonmukaista väärin- käsitysten välttämiseksi. Huollettavien autojen suuri ikäjakauma vaikuttaa myös tilausten suunnitteluun ja ennakointeihin, hankaloittaen niitä.
Tilausten ongelmista ja parannuskeinoista on keskusteltu varaosapäällikkö Hannu Hiltusen ja varaosamyyjien kanssa. Mahdolliset kustannussäästöt on laskettu muuttamalla tilausten suhdetta tehdastilausten ja Espoon keskusvarastotilausten välillä, liikevaihdon pysyessä samana.
Työn tuloksena saadut johtopäätökset ovat selkeitä. Tilauksia suunniteltaessa ennakointi vaatii riittävästi aikaa ja keskittymistä. Saatavat säästöt puolestaan eivät ole merkittäviä jo toteutuneisiin lukuihin verrattuna.