Pelien Tarinankerronta
Savilampi, Tomi (2014)
Savilampi, Tomi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219545
Tiivistelmä
Pelit ovat tarinankerronnallisesti monimutkainen mediamuoto. Ne hyödyntävät samoja narratologisia elementtejä, kuin useat muut kerronnalliset mediat, mutta myös muokkaavat kyseisiä elementtejä interaktiiviseen formaattiin soveltuviksi. Tämä opinnäytetyö tarkastelee narratologisia elementtejä ensin yleisellä tasolla, sitten kuinka ne esiintyvät peleissä. Tavoitteena oli ymmärtää tarinankerronnan merkitystä peleissä ja luoda pohjaa syvemmälle tutkimukselle.
Teoriaosuudessa pohjustettiin analyysissä käsiteltävät narratologiset aihealueet. Osio keskittyi selittämään genret ja teemat, tarinan osat, sekä pelien suurimmat erot muihin mediatyyppeihin. Lisäksi tehtiin ero narratologisen ja ludologisen näkökannan välille.
Analyysivaihe toteutettiin analysoimalla kerronaltaan merkittäviä pelejä eri aikakausilta. Kyseiset kohteet olivat The Secret of Monkey Island, Final Fantasy 7, Metal Gear Solid 4 ja Bastion. Analyysit sisälsivät yleiskuvauksen pelistä, tiivistelmän hahmoista ja tarinasta, sekä yhteenvedon narratologisista elementeistä. Lopuksi pelejä vertailtiin keskenään huomattavimpien erojen ja merkittävimpien yhtäläisyyksien suhteen.
Analyysi paljasti lukuisia narratologisia yhteneväisyyksiä pelien välillä. Kyseisille elementeille paljastui selkeä yhteys pelien menestykseen. Tarkempien kuvioiden löytäminen ja kartoittaminen vaatii syvempää tutkimusta.
Teoriaosuudessa pohjustettiin analyysissä käsiteltävät narratologiset aihealueet. Osio keskittyi selittämään genret ja teemat, tarinan osat, sekä pelien suurimmat erot muihin mediatyyppeihin. Lisäksi tehtiin ero narratologisen ja ludologisen näkökannan välille.
Analyysivaihe toteutettiin analysoimalla kerronaltaan merkittäviä pelejä eri aikakausilta. Kyseiset kohteet olivat The Secret of Monkey Island, Final Fantasy 7, Metal Gear Solid 4 ja Bastion. Analyysit sisälsivät yleiskuvauksen pelistä, tiivistelmän hahmoista ja tarinasta, sekä yhteenvedon narratologisista elementeistä. Lopuksi pelejä vertailtiin keskenään huomattavimpien erojen ja merkittävimpien yhtäläisyyksien suhteen.
Analyysi paljasti lukuisia narratologisia yhteneväisyyksiä pelien välillä. Kyseisille elementeille paljastui selkeä yhteys pelien menestykseen. Tarkempien kuvioiden löytäminen ja kartoittaminen vaatii syvempää tutkimusta.