Punktionesteiden kammiolaskennan oppimateriaali
Othmani, Zhian (2014)
Othmani, Zhian
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219529
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa visuaalinen oppimateriaali punktionesteiden kammiolaskennasta Turun ammattikorkeakoululle. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää kammiolaskennan opetusta oppimateriaalin kautta. Tarkoituksena oli tuottaa noin viiden minuutin kestoinen opetusvideo punktionesteiden kammiolaskennasta. Opinnäytetyön tuotoksen eli opetusvideon tavoitteena oli havainnollista punktionesteiden kammiolaskennan suoritusta. Opetusvideo on hyödyllinen kliinisen hematologian ammattiaineiden opetuksen kannalta, koska sen avulla opiskelijat pystyvät hahmottamaan ja muistamaan punktionesteiden kammiolaskennan kokonaisuuden paremmin. Tuotosta käytetään tulevaisuudessa bioanalyytikko-opiskelijoiden kliinisen hematologian ammattiaineiden opetuksessa.
Opinnäytetyö koostuu punktionesteiden ja sen kammiolaskennan teoriaosuudesta. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään oppimista ja opiskelua, oppimistyylejä, oppimisympäristöä, sekä digitaalista oppimateriaalia.
Video- oppimateriaalia varten tehtiin PowerPoint-esityksiä punktionesteistä sekä kammiolaskennasta ja ne tallennettiin video- muodossa. Video- oppimateriaalia varten kuvattiin myös videolle kammiolaskennan suoritus. Nämä kaikki videoleikkeet yhdistettiin Windows Movie Maker- elokuvatyökalulla, josta tuli opetusvideo. Oppimateriaalin eli opetusvideon lopullisen version kesto oli noin yhdeksän minuuttia.
Opetusmateriaalista tuli suunniteltua laajempi, mikä on käyttötarkoituksensa kannalta hyvä asia. Siitä tuli kuitenkin selkeä ja helposti ymmärrettävä opetusvideo. Opetusvideon kuvanlaatu oli erittäin hyvä ja tarkka.
Opinnäytetyö koostuu punktionesteiden ja sen kammiolaskennan teoriaosuudesta. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään oppimista ja opiskelua, oppimistyylejä, oppimisympäristöä, sekä digitaalista oppimateriaalia.
Video- oppimateriaalia varten tehtiin PowerPoint-esityksiä punktionesteistä sekä kammiolaskennasta ja ne tallennettiin video- muodossa. Video- oppimateriaalia varten kuvattiin myös videolle kammiolaskennan suoritus. Nämä kaikki videoleikkeet yhdistettiin Windows Movie Maker- elokuvatyökalulla, josta tuli opetusvideo. Oppimateriaalin eli opetusvideon lopullisen version kesto oli noin yhdeksän minuuttia.
Opetusmateriaalista tuli suunniteltua laajempi, mikä on käyttötarkoituksensa kannalta hyvä asia. Siitä tuli kuitenkin selkeä ja helposti ymmärrettävä opetusvideo. Opetusvideon kuvanlaatu oli erittäin hyvä ja tarkka.