”NO SE ON TYPERÄÄ, KUN VALEHTELEE” : 4-5-vuotiaiden lasten eettistä kasvatusta satujen, leikkien ja kädentaitojen avulla päiväkoti Kivitaskussa
Keskilammi, Terhi (2014)
Keskilammi, Terhi
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119488
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin projektityönä ja työn tilaajana toimi Vetelin päiväkoti Kivitasku. Projektiopinnäytetyön tarkoituksena oli pohtia yhdessä 4–5-vuotiaiden lasten kanssa eettisiä aiheita kahdeksan suunnitellun intervention kautta. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa interventioiden sekä kootun satu- ja leikkivihkon avulla päiväkodille uusia menetelmiä eettiseen kasvatukseen. Projektiopinnäytetyössä käytettiin havainnointia ja dokumentointia, joiden pohjalta syntyi projektin edetessä myös uusi tavoite: lasten osallisuuden vahvistaminen lasten portfolioiden kehittämisen kautta.
Interventiot toteutettiin toiminnallisin menetelmin käyttämällä apuna leikkejä, satuja, nukketeatteriesityksiä ja kädentaitoja. Aihealueet saatiin päiväkodin työntekijöiltä ja ne nousivat valtakunnallisen ja Vetelin varhaiskasvatussuunnitelman pohjalta. Intervention aiheet olivat: itsensä arvostaminen, toisen kunnioittaminen, toisen huomioon ottaminen, suvaitsevaisuus, totuus ja valhe, oikea ja väärä, anteeksi pyytäminen ja antaminen sekä oikeudenmukaisuus.
Lasten ja työntekijöiden palautteiden perusteella voidaan sanoa, että projekti oli onnistunut. Työntekijät saivat uusia menetelmiä eettisen kasvatuksen toteuttamiseen sekä lasten omien ajatuksien ja mielipiteiden esiintuomiseen lasten portfolioiden kautta. Työntekijöiden mukaan lapset saivat myös onnistumisen elämyksiä. Lisäksi lapset pohtivat innokkaina eettisiä aiheita ja he keskustelivat niistä monipuolisesti ja syvällisesti.
Interventiot toteutettiin toiminnallisin menetelmin käyttämällä apuna leikkejä, satuja, nukketeatteriesityksiä ja kädentaitoja. Aihealueet saatiin päiväkodin työntekijöiltä ja ne nousivat valtakunnallisen ja Vetelin varhaiskasvatussuunnitelman pohjalta. Intervention aiheet olivat: itsensä arvostaminen, toisen kunnioittaminen, toisen huomioon ottaminen, suvaitsevaisuus, totuus ja valhe, oikea ja väärä, anteeksi pyytäminen ja antaminen sekä oikeudenmukaisuus.
Lasten ja työntekijöiden palautteiden perusteella voidaan sanoa, että projekti oli onnistunut. Työntekijät saivat uusia menetelmiä eettisen kasvatuksen toteuttamiseen sekä lasten omien ajatuksien ja mielipiteiden esiintuomiseen lasten portfolioiden kautta. Työntekijöiden mukaan lapset saivat myös onnistumisen elämyksiä. Lisäksi lapset pohtivat innokkaina eettisiä aiheita ja he keskustelivat niistä monipuolisesti ja syvällisesti.