Arvot ja arvojen jalkautuminen organisaatiossa : Rakennusalan työttömyyskassan uusien arvojen jalkautuminen sekä niiden merkitys henkilöstön toiminnassa
Sivula, Annika (2014)
Sivula, Annika
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119434
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Rakennusalan työttömyyskassan arvojen jalkautumista, jotka lanseerattiin joulukuussa 2013. Helsingissä pidetyillä koulutuspäivillä keskusteltiin aiheista, joista laaditiin yhteevetona arvot. Arvot on laadittu esimiehen ja henkilöstön yhteistyönä, joten niitä voidaan pitää tasapuolisesti laadittuna. Arvojen jalkautumisen tutkimiseen halutiin toteuttaa kysely, joka toteutettiin opinnäytetyönä.
Opinnäytetyö totetettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tehtiin avoimet haastattelukysymykset. Tutkimus toteutettiin kevään 2014 aikana ja raportti kirjoitettiin kevään ja syksyn 2014 kuluessa. Haastattelua varten Rakennus-alan työttömyyskassan henkilöstöstä rajattiin etuuskäsittelytyötä tekevät työntekijät mukaan tutkimukseen.
Tutkimustuloksissa havaittiin arvojen olevan suhteellisen hyvin hallussa työntekijöillä. Arvojen täsmällisen nimeämisen sijaan, henkilöstö tunnisti arvot toiminnassaan enemmän konkreettisempina arvoasenteina. Haastatteluai-neistoa on laadullisin menetelmin analysoitu ja tulkittu sekä esimerkiksi vastaajien vastauksia on tulkittu vertaa-malla niitä kirjoitettuihin arvoihin. Mikäli haastatteluaineiston sisältö voitiin tulkita kuuluvan jonkin arvon alle, nimettiin haastateltavan vastaukseksi organisaation nimeämä arvo. Tutkimus osoitti, että arvoista parhaiten muis-tettiin eettisyys. Tuloksellisuuden merkitys arvona puolestaan oli vähäisin. Vastaajista suurin osa muisti kaksi tai kolme organisaation arvoista. Haastattelulomakkeessa kysyttiin myös, miten henkilöstö toteuttaa omalta osaltaan arvoja ja tuloksissa ilmeni, että toteutuminen vastaa yhteisiä arvoja. Esiin tuli kyllä myös asioita, joissa arvojen toteuttaminen ohitetaan.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää organisaation toiminnan parantamisessa ja esimiestyössä. Haastateltavat esittivät myös muita toimintaan liittyviä kehitysajatuksia, joita voidaan huomioida organisaation toiminnassa tule-vaisuudessa. Organisaation rakenne on muuttumassa hajautetuista toimipisteistä keskitettyyn toimipisteeseen ja tämän vuoksi nykyiset toimintamallit saattavat tarvita muutoksia ja sekä uudenlaisia käytäntöjä. Tilannetta voi-daan tutkia esimerkiksi vertaamalla asiakkaiden tyytyväisyyttä henkilöstön arvojen toteuttamiselle.
Opinnäytetyö totetettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tehtiin avoimet haastattelukysymykset. Tutkimus toteutettiin kevään 2014 aikana ja raportti kirjoitettiin kevään ja syksyn 2014 kuluessa. Haastattelua varten Rakennus-alan työttömyyskassan henkilöstöstä rajattiin etuuskäsittelytyötä tekevät työntekijät mukaan tutkimukseen.
Tutkimustuloksissa havaittiin arvojen olevan suhteellisen hyvin hallussa työntekijöillä. Arvojen täsmällisen nimeämisen sijaan, henkilöstö tunnisti arvot toiminnassaan enemmän konkreettisempina arvoasenteina. Haastatteluai-neistoa on laadullisin menetelmin analysoitu ja tulkittu sekä esimerkiksi vastaajien vastauksia on tulkittu vertaa-malla niitä kirjoitettuihin arvoihin. Mikäli haastatteluaineiston sisältö voitiin tulkita kuuluvan jonkin arvon alle, nimettiin haastateltavan vastaukseksi organisaation nimeämä arvo. Tutkimus osoitti, että arvoista parhaiten muis-tettiin eettisyys. Tuloksellisuuden merkitys arvona puolestaan oli vähäisin. Vastaajista suurin osa muisti kaksi tai kolme organisaation arvoista. Haastattelulomakkeessa kysyttiin myös, miten henkilöstö toteuttaa omalta osaltaan arvoja ja tuloksissa ilmeni, että toteutuminen vastaa yhteisiä arvoja. Esiin tuli kyllä myös asioita, joissa arvojen toteuttaminen ohitetaan.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää organisaation toiminnan parantamisessa ja esimiestyössä. Haastateltavat esittivät myös muita toimintaan liittyviä kehitysajatuksia, joita voidaan huomioida organisaation toiminnassa tule-vaisuudessa. Organisaation rakenne on muuttumassa hajautetuista toimipisteistä keskitettyyn toimipisteeseen ja tämän vuoksi nykyiset toimintamallit saattavat tarvita muutoksia ja sekä uudenlaisia käytäntöjä. Tilannetta voi-daan tutkia esimerkiksi vertaamalla asiakkaiden tyytyväisyyttä henkilöstön arvojen toteuttamiselle.