Kokoustamo Messukeskuksen markkinatutkimus
Penttinen, Kirsi (2014)
Penttinen, Kirsi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119418
Tiivistelmä
Kokous- ja kongressimarkkinoilla kilpailu on kovaa. Markkinoilla pärjätäkseen yrityksen on tunnettava asiakkaansa ja heidän tarpeensa ja ongelmansa. Yrityksen kilpailustrategian terävöittäminen ja kilpailuedun löytäminen auttaa yritystä pysymään mukana markkinoilla. Yrityksen apuna voi olla CRM (Customer relationship managenent), jolla asiakassuhteiden hallinta on mahdollista.
Kokoustuote muodostuu tilasta, tekniikasta ja tarjoilusta sekä palvelusta. Yritys voi kilpailla tiloilla, tekniikalla ja tarjoilulla, mutta ne ovat kuitenkin aina helposti kopiotavissa kilpailijoiden toimesta. Palvelulla yritys voi löytää kilpailuedun, jonka kopioiminen ei ole niin helppoa. Palvelukokemuksen jokainen kokee henkilökohtaisesti ja sen laatuun vaikuttaa asiakkaan ja asiakaspalvelijan vuorovaikutus.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mikä on Kokoustamo Messukeskuksen tämänhetkinen asema kokous- ja kongressimarkkinoilla. Lisäksi etsittiin vastauksia, miten Kokoustamon palvelukokonaisuutta voitaisiin kehittää yhdessä asiakkaan kanssa ja selvittää, voisiko Kokoustamo kilpailla markkinoilla jollain muulla kuin hinnalla.
Työn teoriaosassa selvitettiin keskeisiä käsitteitä kokouksista, palvelusta, asiakassuhteiden hallinnasta ja segmentoinnista sekä kilpailustrategiasta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena survey-kyselynä syyskuussa 2014. Kohderyhmänä olivat Kongressimessuilla 2013 ja 2014 sekä Bisnesmessuilla 2013 ja 2014 Kokoustamon osastolla käyneet potentiaaliset ja nykyasiakkaat. Kysely lähti yli 3000 henkilölle ja siihen vastasi 345 henkilöä.
Tutkimustulosten perusteella asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä tämän hetkiseen Kokoustamon kokoustuotteeseen. Kehitettäviin kohteisiin voitaisiin hyödyntää palvelumuotoilun keinoja.
Kokoustuote muodostuu tilasta, tekniikasta ja tarjoilusta sekä palvelusta. Yritys voi kilpailla tiloilla, tekniikalla ja tarjoilulla, mutta ne ovat kuitenkin aina helposti kopiotavissa kilpailijoiden toimesta. Palvelulla yritys voi löytää kilpailuedun, jonka kopioiminen ei ole niin helppoa. Palvelukokemuksen jokainen kokee henkilökohtaisesti ja sen laatuun vaikuttaa asiakkaan ja asiakaspalvelijan vuorovaikutus.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mikä on Kokoustamo Messukeskuksen tämänhetkinen asema kokous- ja kongressimarkkinoilla. Lisäksi etsittiin vastauksia, miten Kokoustamon palvelukokonaisuutta voitaisiin kehittää yhdessä asiakkaan kanssa ja selvittää, voisiko Kokoustamo kilpailla markkinoilla jollain muulla kuin hinnalla.
Työn teoriaosassa selvitettiin keskeisiä käsitteitä kokouksista, palvelusta, asiakassuhteiden hallinnasta ja segmentoinnista sekä kilpailustrategiasta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena survey-kyselynä syyskuussa 2014. Kohderyhmänä olivat Kongressimessuilla 2013 ja 2014 sekä Bisnesmessuilla 2013 ja 2014 Kokoustamon osastolla käyneet potentiaaliset ja nykyasiakkaat. Kysely lähti yli 3000 henkilölle ja siihen vastasi 345 henkilöä.
Tutkimustulosten perusteella asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä tämän hetkiseen Kokoustamon kokoustuotteeseen. Kehitettäviin kohteisiin voitaisiin hyödyntää palvelumuotoilun keinoja.