Toiminnallinen ryhmä seniorien ja lapsiperheiden kohtaamispaikkana
Nyyssönen, Niina; Huttunen, Nadja (2014)
Nyyssönen, Niina
Huttunen, Nadja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119389
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Helsinki Mission Albertin olohuone- hankkeen kanssa. Vuosille 2013–2016 ajoittuvan hankkeen tarkoituksena on tarjota senioreille ja lapsiperheille avointa toimintaa. Toimintakeskeisen opinnäytetyön tavoitteena oli seniorien ja lapsiperheiden kohtaamisen tukeminen toiminnallisin menetelmin ryhmässä. Toinen tavoitteista oli tuottaa kokemusta ja tietoa tästä uudentyyppisestä toiminnasta. Kolmantena tavoitteena oli ohjaajien kehittyminen ryhmänohjaajina meille uuden, sukupolvia yhdistävän ryhmän toiminnassa. Ryhmä kokoontui kuusi kertaa syksyllä 2014. Toimintakerrat perustuivat toiminnallisiin ja luoviin menetelmiin.
Arviointiaineisto koostui oppimispäiväkirjojen havainnoista, osallistujien suullisesta ja kirjallisesta palautteesta, sekä työelämäohjaajan kirjallisesta arvioinnista. Aineiston perusteella tavoitteemme sukupolvien välisestä kohtaamisesta toteutui vain osittain. Haasteiksi muodostuivat seniorien mukaan saaminen ja ryhmään osallistuneiden lasten suunniteltua nuorempi ikä. Kävi kuitenkin ilmi, että sukupolvien välinen kohtaaminen oli osallistujien mukaan tärkeää ja toivottavaa. Tämänkaltaisen ryhmätoiminnan kehittämistarpeet liittyivät seniorien mukaan saamiseen ja ryhmän suunnitteluun, kuten toiminnan ajankohtaan ja sisältöön.
Opinnäytetyömme toteutusympäristö loi pohjan teoreettiselle viitekehyksellemme. Teoriaosuus käsittelee sukupolvia, isovanhemmuuden merkitystä ja monimuotoisuutta sekä osallisuutta yksinäisyyden torjujana seniorien ja lapsiperheiden näkökulmasta.
Arviointiaineisto koostui oppimispäiväkirjojen havainnoista, osallistujien suullisesta ja kirjallisesta palautteesta, sekä työelämäohjaajan kirjallisesta arvioinnista. Aineiston perusteella tavoitteemme sukupolvien välisestä kohtaamisesta toteutui vain osittain. Haasteiksi muodostuivat seniorien mukaan saaminen ja ryhmään osallistuneiden lasten suunniteltua nuorempi ikä. Kävi kuitenkin ilmi, että sukupolvien välinen kohtaaminen oli osallistujien mukaan tärkeää ja toivottavaa. Tämänkaltaisen ryhmätoiminnan kehittämistarpeet liittyivät seniorien mukaan saamiseen ja ryhmän suunnitteluun, kuten toiminnan ajankohtaan ja sisältöön.
Opinnäytetyömme toteutusympäristö loi pohjan teoreettiselle viitekehyksellemme. Teoriaosuus käsittelee sukupolvia, isovanhemmuuden merkitystä ja monimuotoisuutta sekä osallisuutta yksinäisyyden torjujana seniorien ja lapsiperheiden näkökulmasta.