Ilosaarirockin asiakasprofilointi
Holopainen, Stiina; Kinnunen, Veera (2014)
Holopainen, Stiina
Kinnunen, Veera
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119379
Tiivistelmä
Tutkimuksemme aiheena oli tehdä uusi ja päivitetty asiakasprofilointi Ilosaarirockille. Tavoitteenamme oli selvittää millainen on Ilosaarirockin tyypillinen asiakas ja verrata tuloksia aikaisempiin asiakasprofiileihin, selvittääksemme millaisia muutoksia kävijöissä on tapahtunut. Tarkentaaksemme asiakasprofiilia tarkastelimme kävijöiden mediakäyttäytymistä, kulutustottumuksia sekä suhtautumista Ilosaarirockiin järjestelyihin ja niiden toimivuuteen.
Tutkimus toteutettiin survey-kyselynä kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Kysely toteutettiin Ilosaarirockin verkko- ja facebooksivuilla tapahtuman jälkeen heinäkuussa 2013. Kysely oli auki vajaa kaksi viikkoa ja siihen vastasi 1839 Ilosaarirockin asiakasta.
Tuloksista selvisi, että valtaosa vastaajista oli Itä-Suomesta. Enemmän vastauksia saatiin naisilta kuin miehiltä. Ikäjakaumassa puolet vastaajista oli 21–29-vuotiailta. Vastaajista 50 % oli työelämässä. 20 % vastaajista vieraili Ilosaarirockissa ensimmäistä kertaa. Yhteenvetona kaikista vastauksista koottiin profiili Ilosaarirockin peruskävijästä.
Verrattaessa tutkimusta aikaisempiin Ilosaarirockin asiakasprofiileihin suurimpana muutoksena oli ikäluokkien vanheneminen sekä elämäntilanteiden muuttuminen opiskelusta työelämään. Lisäksi kyselyyn vastanneiden asiakkaiden mediakäyttäytyminen on muuttunut vuosien kuluessa erittäin paljon. Onhan myös mediakulttuuri on muuttunut kuuden vuoden aikana radikaalisti
Tutkimus toteutettiin survey-kyselynä kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Kysely toteutettiin Ilosaarirockin verkko- ja facebooksivuilla tapahtuman jälkeen heinäkuussa 2013. Kysely oli auki vajaa kaksi viikkoa ja siihen vastasi 1839 Ilosaarirockin asiakasta.
Tuloksista selvisi, että valtaosa vastaajista oli Itä-Suomesta. Enemmän vastauksia saatiin naisilta kuin miehiltä. Ikäjakaumassa puolet vastaajista oli 21–29-vuotiailta. Vastaajista 50 % oli työelämässä. 20 % vastaajista vieraili Ilosaarirockissa ensimmäistä kertaa. Yhteenvetona kaikista vastauksista koottiin profiili Ilosaarirockin peruskävijästä.
Verrattaessa tutkimusta aikaisempiin Ilosaarirockin asiakasprofiileihin suurimpana muutoksena oli ikäluokkien vanheneminen sekä elämäntilanteiden muuttuminen opiskelusta työelämään. Lisäksi kyselyyn vastanneiden asiakkaiden mediakäyttäytyminen on muuttunut vuosien kuluessa erittäin paljon. Onhan myös mediakulttuuri on muuttunut kuuden vuoden aikana radikaalisti