Ääneenlukupiiri senioreille
Leppinen, Sari (2014)
Leppinen, Sari
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019363
Tiivistelmä
Kirjastojen palvelutarjonta monipuolistuu ja yhä useammin kirjastot vievät palvelujaan asiakkaiden luo. Tämä opinnäytetyö käsittelee palvelutalossa järjestettyä senioreiden ääneenlukupiiriä. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää ääneenlukupiiri-projektin vaiheet. Lukupiirit ovat vakiintunut osa kirjastojen toimintaa. Ääneenlukupiiri on ohjattu lukupiiri, jonka kohderyhmänä ovat seniorit. Ääneenlukupiirissä vetäjä lukee kirjallisuutta ääneen, jonka jälkeen luetusta keskustellaan yhdessä osallistujien kanssa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistutkimus ja tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja kyselyä. Osallistuva havainnointi toteutettiin lukupiirin vetäjän ominaisuudessa. Avoimista kysymyksistä koostuvan kyselyn tarkoituksena oli arvioida opinnäytetyön lopputuotteena olevaa ohjeistusta sekä kartoittaa Espoon kaupunginkirjaston seniorityöryhmän mielipiteitä ääneenlukupiiristä ja sen soveltuvuudesta kirjaston palvelutarjontaan. Kyselyn tulosten perusteella ääneenlukupiiritoiminta soveltuu hyvin kirjaston palveluksi. Ohjeistuksen tavoitteena on antaa seniorityötä tekeville käsitys ääneenlukupiiri-konseptista ja antaa ohjeita sekä vinkkejä toiminnan aloittamiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa aihetta lähestytään muun muassa lukemisesteisyyden, lukemisen merkityksen, saavutettavuuden ja hakeutuvien kirjastopalveluiden kautta. Lisäksi pohditaan kulttuuritoiminnan vaikutuksia senioreiden hyvinvointiin.
Senioreiden määrä kasvaa Suomen ikärakenteen muuttuessa. Myös kirjastojen tulee huomioida tämä palvelutarjonnassaan. Ääneenlukupiiritoiminta on yksi esimerkki tällaisesta tulevaisuuden palvelusta, johon kirjastojen tulee jatkossa panostaa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistutkimus ja tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja kyselyä. Osallistuva havainnointi toteutettiin lukupiirin vetäjän ominaisuudessa. Avoimista kysymyksistä koostuvan kyselyn tarkoituksena oli arvioida opinnäytetyön lopputuotteena olevaa ohjeistusta sekä kartoittaa Espoon kaupunginkirjaston seniorityöryhmän mielipiteitä ääneenlukupiiristä ja sen soveltuvuudesta kirjaston palvelutarjontaan. Kyselyn tulosten perusteella ääneenlukupiiritoiminta soveltuu hyvin kirjaston palveluksi. Ohjeistuksen tavoitteena on antaa seniorityötä tekeville käsitys ääneenlukupiiri-konseptista ja antaa ohjeita sekä vinkkejä toiminnan aloittamiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa aihetta lähestytään muun muassa lukemisesteisyyden, lukemisen merkityksen, saavutettavuuden ja hakeutuvien kirjastopalveluiden kautta. Lisäksi pohditaan kulttuuritoiminnan vaikutuksia senioreiden hyvinvointiin.
Senioreiden määrä kasvaa Suomen ikärakenteen muuttuessa. Myös kirjastojen tulee huomioida tämä palvelutarjonnassaan. Ääneenlukupiiritoiminta on yksi esimerkki tällaisesta tulevaisuuden palvelusta, johon kirjastojen tulee jatkossa panostaa.