Itsemääräämisoikeuden, tasa-arvon, yksilöllisyyden, turvallisuuden ja terveyskeskeisyyden periaatteiden tunnistaminen kätilötyössä : case- materiaalin tuottaminen Moodle verkko-oppimisympäristöön
Mönkkönen, Maiju; Ylikangas, Katja (2014)
Mönkkönen, Maiju
Ylikangas, Katja
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019353
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on saada itsemääräämisoikeuden, tasa-arvon, yksilöllisyyden, turvallisuuden ja terveyskeskeisyyden eettiset periaatteet helpommin tunnistettaviksi kätilötyössä kirjallisuuteen pohjautuen. Opinnäytetyö on osa kansainvälistä, pilottivaiheessa olevaa Increasing Ethical Competence in Midwifery Education and Practice- projektia (INEC).
Osana opinnäytetyötä on tuotettu oppimateriaalia verkko-oppimisympäristöön, jonka tavoitteena on toimia apuvälineenä opiskelijaohjauksessa sekä tukea kätilöopiskelijan eettistä kasvua. Oppimateriaali on toteutettu case –menetelmällä, joka tarkoittaa esimerkkiä tai tapauskuvausta. Niiden on tarkoitus toimia eettisen keskustelun pohjana.
Tutkimuskysymykset ovat ohjanneet kirjallisuuskatsauksen materiaalin hakua, joka on tehty vuoden 2014 aikana. Valitun aineiston pohjana on Suomen Kätilöliiton vuonna 1998 laatima kätilön ammatin laatukuvaus ”Laatua kätilötyöhön – Kätilötyön eettiset ja laadulliset perusteet”. Kirjallisuutta analysoitaessa on noudatettu hyvää tieteellistä käytäntöä.
Itsemääräämisoikeus tarkoittaa, että potilas tekee itse päätöksiä omasta hoidostaan. Tasa-arvon periaate pohjautuu kaikille yhtäläiseen ihmisarvoon. Kätilötyössä ihmisarvo huomioidaan myös kehittyvän lapsen kohdalla. Yksilöllisyyden periaatteen mukaan potilasta kunnioitetaan omana itsenään. Jokaisen hoito valitaan huomioiden yksilöllisyys. Turvallisuuden periaate sisältää sekä potilaan että henkilökunnan-, ja hoitoympäristön- sekä työskentelytapojen turvallisuuden. Terveyskeskeisyyden periaate tarkoittaa potilaan ohjaamista terveyttä edistävään ja ylläpitävään elämään.
Käytetty materiaali on osittain hoitotyötä käsittelevää, koska kätilötyöstä ei ollut tarpeeksi kirjallisuutta saatavilla. Tutkimustulokset ovat yleistettävissä kätilötyöhön. Jatkossa eettisten periaatteiden tunnistamista käytännön kätilötyössä voisi tutkia laadullisessa tutkimuksessa, ja verrata tuloksia kirjallisuuskatsauksen tuloksiin.
Osana opinnäytetyötä on tuotettu oppimateriaalia verkko-oppimisympäristöön, jonka tavoitteena on toimia apuvälineenä opiskelijaohjauksessa sekä tukea kätilöopiskelijan eettistä kasvua. Oppimateriaali on toteutettu case –menetelmällä, joka tarkoittaa esimerkkiä tai tapauskuvausta. Niiden on tarkoitus toimia eettisen keskustelun pohjana.
Tutkimuskysymykset ovat ohjanneet kirjallisuuskatsauksen materiaalin hakua, joka on tehty vuoden 2014 aikana. Valitun aineiston pohjana on Suomen Kätilöliiton vuonna 1998 laatima kätilön ammatin laatukuvaus ”Laatua kätilötyöhön – Kätilötyön eettiset ja laadulliset perusteet”. Kirjallisuutta analysoitaessa on noudatettu hyvää tieteellistä käytäntöä.
Itsemääräämisoikeus tarkoittaa, että potilas tekee itse päätöksiä omasta hoidostaan. Tasa-arvon periaate pohjautuu kaikille yhtäläiseen ihmisarvoon. Kätilötyössä ihmisarvo huomioidaan myös kehittyvän lapsen kohdalla. Yksilöllisyyden periaatteen mukaan potilasta kunnioitetaan omana itsenään. Jokaisen hoito valitaan huomioiden yksilöllisyys. Turvallisuuden periaate sisältää sekä potilaan että henkilökunnan-, ja hoitoympäristön- sekä työskentelytapojen turvallisuuden. Terveyskeskeisyyden periaate tarkoittaa potilaan ohjaamista terveyttä edistävään ja ylläpitävään elämään.
Käytetty materiaali on osittain hoitotyötä käsittelevää, koska kätilötyöstä ei ollut tarpeeksi kirjallisuutta saatavilla. Tutkimustulokset ovat yleistettävissä kätilötyöhön. Jatkossa eettisten periaatteiden tunnistamista käytännön kätilötyössä voisi tutkia laadullisessa tutkimuksessa, ja verrata tuloksia kirjallisuuskatsauksen tuloksiin.