Sopimusvalmistajan markkinointiviestintä : Case NTcab Oy
Laurila, Sari (2014)
Laurila, Sari
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019337
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty NTcab Oy:n toimeksiannosta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, mitä markkinointiviestintäkanavia konepajateollisuudessa käytetään uusien kontaktien löytämiseksi. Haastattelututkimuksella haluttiin selvittää, missä medioissa sopimusvalmistajan kannattaa viestiä, jotta sen tunnettuus yritysmarkkinoilla lisääntyisi.
Tietoperustassa kuvataan yritysmarkkinoiden erityispiirteitä ja organisaation ostoprosessia. Yritysmarkkinoilla tuotteet räätälöidään usein kunkin asiakkaan tarpeiden mukaan ja markkinointi on kohdennettua massamarkkinoinnin sijaan. Yritysmarkkinoilla suhdemarkkinoinnin merkitys korostuu, sillä asiakassuhteet ovat yleensä syvällisempiä kuin kuluttajamarkkinoilla. Pyrkimys on pitkäkestoiseen asiakassuhteeseen. Sopimusvalmistussuhde syntyy, kun yritys keskittyy ydinosaamisensa ulkoistaen jonkin tuotteensa valmistuksen. Sopimusvalmistajan suhde päämieheen on syvempi verrattuna alihankintasuhteeseen.
Yritysmarkkinoilla yrityskuvalla on tärkeä merkitys siinä, kiinnostutaanko yrityksestä mahdollisena palveluntarjoajana. Markkinointiviestinnän avulla voidaan parantaa imagoa, lisätä tunnettuutta, edesauttaa asiakassuhteen syntymistä ja syventää olemassa olevia asiakassuhteita.
Empiirinen osio käsittelee NTcab Oy:n potentiaalisille asiakkaille suunnattua tutkimusta, jossa selvitettiin, mitä markkinointiviestinnän keinoja kohdeyritykset käyttävät yhteistyökumppaneiden löytämiseksi. Esiin nostettiin printtimainonnan, digitaalisen markkinoinnin, sosiaalisen median, tapahtumamarkkinoinnin, messujen ja referenssien merkitys uusien kontaktien löytämiseksi. Tutkimuksen pohjalta NTcab Oy voi kehittää omaa markkinointiviestintäänsä tunnettuuden lisäämiseksi.
Tietoperustassa kuvataan yritysmarkkinoiden erityispiirteitä ja organisaation ostoprosessia. Yritysmarkkinoilla tuotteet räätälöidään usein kunkin asiakkaan tarpeiden mukaan ja markkinointi on kohdennettua massamarkkinoinnin sijaan. Yritysmarkkinoilla suhdemarkkinoinnin merkitys korostuu, sillä asiakassuhteet ovat yleensä syvällisempiä kuin kuluttajamarkkinoilla. Pyrkimys on pitkäkestoiseen asiakassuhteeseen. Sopimusvalmistussuhde syntyy, kun yritys keskittyy ydinosaamisensa ulkoistaen jonkin tuotteensa valmistuksen. Sopimusvalmistajan suhde päämieheen on syvempi verrattuna alihankintasuhteeseen.
Yritysmarkkinoilla yrityskuvalla on tärkeä merkitys siinä, kiinnostutaanko yrityksestä mahdollisena palveluntarjoajana. Markkinointiviestinnän avulla voidaan parantaa imagoa, lisätä tunnettuutta, edesauttaa asiakassuhteen syntymistä ja syventää olemassa olevia asiakassuhteita.
Empiirinen osio käsittelee NTcab Oy:n potentiaalisille asiakkaille suunnattua tutkimusta, jossa selvitettiin, mitä markkinointiviestinnän keinoja kohdeyritykset käyttävät yhteistyökumppaneiden löytämiseksi. Esiin nostettiin printtimainonnan, digitaalisen markkinoinnin, sosiaalisen median, tapahtumamarkkinoinnin, messujen ja referenssien merkitys uusien kontaktien löytämiseksi. Tutkimuksen pohjalta NTcab Oy voi kehittää omaa markkinointiviestintäänsä tunnettuuden lisäämiseksi.