Koli 347 – liikunnan iloa -ulkoilutapahtuman asiakaspalautekysely ja markkinointisuunnitelma
Hiltunen, Senja (2014)
Hiltunen, Senja
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019335
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli asiakaspalautekyselyn toteuttaminen vuoden 2014 Koli 347 – liikunnan iloa -ulkoilutapahtuman osallistujille sekä markkinointisuunnitelman luominen tulevien vuosien tapahtumalle. Työn toimeksiantaja oli Pohjois-Karjalan Liikunta ry, joka järjestää tapahtuman vuosittain Kolilla, Pohjois-Karjalassa.
Opinnäytetyö oli sekä tutkimuksellinen että toiminnallinen. Työn tutkimuksellisen osuuden muodostivat asiakaspalautekysely sekä sen analysointi ja toiminnallisen osuuden tapahtumalle toteutettu markkinointisuunnitelma. Aiheet valikoituivat toimeksiantajan toiveiden ja työn tekijän oppimistavoitteiden perusteella. Toimeksiantajan toiveena on kehittää tapahtumaa tulevaisuudessa sekä tavoittaa potentiaalinen asiakasryhmä, työyhteisöt, osallistumaan tapahtumaan. Tekijän opintojen suuntautuessa matkailun markkinointiin ja liiketoimintaosaamiseen haluttiin työhön sisällyttää myös markkinoinnin näkökulma. Tästä muodostui kokonaisuus, jossa tapahtumalle toteutettiin asiakaspalautekysely sekä ensimmäinen markkinointisuunnitelma.
Tutkimuksellisen osuuden aineistonhankintamenetelmänä toimi puolistrukturoitu asiakaspalautelomake, joka analysoitiin kuvioin ja sanallisesti. Toiminnallisen osuuden aineistonhankintamenetelmänä toimivat asiantuntijahaastattelu sekä asiakaspalautekyselyn analysoinnit. Lisäksi tietoperustana työssä käytettiin kirjallisuutta aiheisiin liittyen. Toteutetun asiakaspalautekyselyn pohjalta toimeksiantajan on helpompi kehittää tulevien vuosien tapahtumaa sekä käyttää markkinoinnissa apuna laadittua markkinointisuunnitelmaa.
Opinnäytetyö oli sekä tutkimuksellinen että toiminnallinen. Työn tutkimuksellisen osuuden muodostivat asiakaspalautekysely sekä sen analysointi ja toiminnallisen osuuden tapahtumalle toteutettu markkinointisuunnitelma. Aiheet valikoituivat toimeksiantajan toiveiden ja työn tekijän oppimistavoitteiden perusteella. Toimeksiantajan toiveena on kehittää tapahtumaa tulevaisuudessa sekä tavoittaa potentiaalinen asiakasryhmä, työyhteisöt, osallistumaan tapahtumaan. Tekijän opintojen suuntautuessa matkailun markkinointiin ja liiketoimintaosaamiseen haluttiin työhön sisällyttää myös markkinoinnin näkökulma. Tästä muodostui kokonaisuus, jossa tapahtumalle toteutettiin asiakaspalautekysely sekä ensimmäinen markkinointisuunnitelma.
Tutkimuksellisen osuuden aineistonhankintamenetelmänä toimi puolistrukturoitu asiakaspalautelomake, joka analysoitiin kuvioin ja sanallisesti. Toiminnallisen osuuden aineistonhankintamenetelmänä toimivat asiantuntijahaastattelu sekä asiakaspalautekyselyn analysoinnit. Lisäksi tietoperustana työssä käytettiin kirjallisuutta aiheisiin liittyen. Toteutetun asiakaspalautekyselyn pohjalta toimeksiantajan on helpompi kehittää tulevien vuosien tapahtumaa sekä käyttää markkinoinnissa apuna laadittua markkinointisuunnitelmaa.