Alavuden, Töysän ja Ähtärin alueen opettajien kirjastonkäyttö opetuksessa
Ranta, Kati (2014)
Ranta, Kati
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019289
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toimeksianto Alavuden kaupunginkirjastolta, ja se käsittelee Alavuden, Töysän ja Ähtärin alueella työskentelevien opettajien kirjastonkäyttöä opetuksessa. Tutkimuksen tuloksia on tarkoitus hyödyntää Alavuden ja Ähtärin kirjastojen OIVAt aivot – kirjastot, koulu ja media –hankkeessa. Opinnäytetyön teoria käsittelee kirjastojen ja koulujen yhteistyötä. Aiheita ovat koulujen odotukset kirjastoilta, millaisia pedagogisia taitoja kirjastotyöntekijä tarvitsee sekä mitä mediakasvatus ja informaatiolukutaito kirjastoissa tarkoittavat. Opettajien kirjastonkäyttöä tutkittiin webropol-kyselylomakkeen avulla. Kysely toteutettiin elo-syyskuussa 2014.
Kyselyyn tuli 28 vastausta, mikä on 14% potentiaalisten vastaajien määrästä. Vastausprosentti on siis liian alhainen, jotta voitaisiin tehdä yleistyksiä Alavuden, Töysän ja Ähtärin alueen opettajien kirjastonkäytöstä opetuksessa. Kyselyyn tulleiden vastausten mukaan opettajat ovat kirjastojen palvelujen aktiivisia ja monipuolisia käyttäjiä.
Kyselyyn tuli 28 vastausta, mikä on 14% potentiaalisten vastaajien määrästä. Vastausprosentti on siis liian alhainen, jotta voitaisiin tehdä yleistyksiä Alavuden, Töysän ja Ähtärin alueen opettajien kirjastonkäytöstä opetuksessa. Kyselyyn tulleiden vastausten mukaan opettajat ovat kirjastojen palvelujen aktiivisia ja monipuolisia käyttäjiä.