Kotimaisen kaupallisen television tulevaisuusnäkymät
Kolehmainen, Tuomas (2014)
Kolehmainen, Tuomas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019286
Tiivistelmä
Televisioala kuten muukin mediakenttä on kokenut voimakkaan muutoksen internetin vaikutuksesta. Sisällönjakelun muutos vaikuttaa niin, että kotimaiset tv-yhtiöt altistuvat nyt myös ulkomaiselle kilpailulle.
Opinnäytetyössä selvitetään sitä, minkälaisia haasteita kotimaisilla kaupallisilla televisiokanavilla on edessä muuttuneessa kilpailutilanteessa ja miten ne vastaavat muuttuneisiin kulutustottumuksiin. Työssä pyritään löytämään vastauksia myös siihen mikä tulee olemaan kotimaisuuden rooli ja perinteisen broadcast-televisiokanavan tehtävä tulevaisuudessa.
Tietoperustana käytetään kirjallista aineistoa ja haastatteluja. Haastattelumetodina käytetään teemahaastattelua. Kirjallinen aineisto koostuu aihetta käsittelevistä teoksista ja artikkeleista. Aineistoa hyödynnetään aiheen taustoittamiseen sekä haastattelukysymysten laatimiseen. Haastatteluissa kysytään kahden kotimaisen kaupallisen television johtajalta, mitä sanottavaa heillä on tästä murroksesta ja millä keinoilla he aikovat pitää kiinni suomalaisista televisionkatsojista.
Tutkimuksessa nousi esiin seuraavia havaintoja: 1) Uudet ohjelmasisältöjen katselutavat ovat tulossa suositummiksi, mutta ylivoimaisesti suurin osa katsoo edelleen televisiolähetystä lineaarisena. 2) Kansainväliset avoimen verkon kautta toimivat kilpailijat ovat nostaneet ostovoimallaan suosittujen kansainvälisten sarjojen hinnat kotimaisten tv-yhtiöiden ulottumattomiin. Tämän vuoksi suomalaiset tv-yhtiöt ovat päätyneet lisäämään kotimaisen ohjelman tarjontaa. 3) Jakeluteiden muutoksesta huolimatta tuotantoyhtiöt ovat edelleen riippuvaisia tv-kanavista, sillä niillä on iso rooli tuotantojen rahoittajina. 4) Uudet kansainväliset avoimen internetin yli toimivat on-demand-yhtiöt tulevat viemään perinteisen lineaarisen maksu-tv:n asiakkaat. 5) Internetin ja älytelevision ominaisuuksia yhdistämällä mainonta voidaan kohdentaa tarkasti halutulle ryhmälle. 6) Yksilöllinen ohjelmasisältöjen seuraaminen on kasvussa, mutta katsojat kaipaavat edelleen myös yhteisöllisiä kokemuksia television välityksellä.
Opinnäytetyössä selvitetään sitä, minkälaisia haasteita kotimaisilla kaupallisilla televisiokanavilla on edessä muuttuneessa kilpailutilanteessa ja miten ne vastaavat muuttuneisiin kulutustottumuksiin. Työssä pyritään löytämään vastauksia myös siihen mikä tulee olemaan kotimaisuuden rooli ja perinteisen broadcast-televisiokanavan tehtävä tulevaisuudessa.
Tietoperustana käytetään kirjallista aineistoa ja haastatteluja. Haastattelumetodina käytetään teemahaastattelua. Kirjallinen aineisto koostuu aihetta käsittelevistä teoksista ja artikkeleista. Aineistoa hyödynnetään aiheen taustoittamiseen sekä haastattelukysymysten laatimiseen. Haastatteluissa kysytään kahden kotimaisen kaupallisen television johtajalta, mitä sanottavaa heillä on tästä murroksesta ja millä keinoilla he aikovat pitää kiinni suomalaisista televisionkatsojista.
Tutkimuksessa nousi esiin seuraavia havaintoja: 1) Uudet ohjelmasisältöjen katselutavat ovat tulossa suositummiksi, mutta ylivoimaisesti suurin osa katsoo edelleen televisiolähetystä lineaarisena. 2) Kansainväliset avoimen verkon kautta toimivat kilpailijat ovat nostaneet ostovoimallaan suosittujen kansainvälisten sarjojen hinnat kotimaisten tv-yhtiöiden ulottumattomiin. Tämän vuoksi suomalaiset tv-yhtiöt ovat päätyneet lisäämään kotimaisen ohjelman tarjontaa. 3) Jakeluteiden muutoksesta huolimatta tuotantoyhtiöt ovat edelleen riippuvaisia tv-kanavista, sillä niillä on iso rooli tuotantojen rahoittajina. 4) Uudet kansainväliset avoimen internetin yli toimivat on-demand-yhtiöt tulevat viemään perinteisen lineaarisen maksu-tv:n asiakkaat. 5) Internetin ja älytelevision ominaisuuksia yhdistämällä mainonta voidaan kohdentaa tarkasti halutulle ryhmälle. 6) Yksilöllinen ohjelmasisältöjen seuraaminen on kasvussa, mutta katsojat kaipaavat edelleen myös yhteisöllisiä kokemuksia television välityksellä.