Koulumatkojen turvallisuusselvitys : Vantaan kaupunki
Lagstedt, Jarmo (2014)
Lagstedt, Jarmo
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019285
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Vantaan koulumatkojen turvallisuutta. Työn tavoitteena oli selvittää teoriaa koulumatkoihin liittyen sekä tutkia Vantaan koulunkäyntialueita ja koulumatkojen reittejä. Työn tilaajana toimi Vantaan kaupungin liikennesuunnitteluyksikkö.
Työn teoriaosuudessa on perehdytty yleiseen liikenneturvallisuuteen sekä liikenneturvallisuustyöhön lasten ja nuorten parissa. Teoriaosuudessa käsitellään myös tietoa Vantaan liikenneturvallisuuden nykytilasta ja Vantaan koulumatkoihin liittyvistä asioista. Teoriaosuuden lopuksi on perehdytty koulumatkoihin ja liikkumisympäristöön lasten näkökulmasta.
Tutkimus rajattiin käsittelemään alakouluikäisten koulumatkoja. Tutkimusosiossa tarkasteltiin onnettomuuksia, koulukuljetusten kustannuksia sekä koulujen ja oppilaiden jakautumista Vantaalla. Tutkimus toteutettiin olemassa olevia materiaaleja analysoimalla ja vertailemalla. Tärkein osuus tutkimuksessa oli Vantaan oppilastietojen avulla suoritettu koulunkäyntialueiden ja koulureittien muodostaminen.
Tutkimuksen avulla saatiin muodostettua jokaiselle Vantaan alakoululle oppilaiden liikkumisvirrat. Liikkumisvirtojen myötä muodostui yhtenäisiä reittejä, joita oppilaat kulkevat päivittäin. Tutkimuksessa koulureitit kate-gorisoitiin neljään luokkaan koulumatkan pituuden ja koulunkäyntialueen muodon perusteella.
Työn teoriaosuudessa on perehdytty yleiseen liikenneturvallisuuteen sekä liikenneturvallisuustyöhön lasten ja nuorten parissa. Teoriaosuudessa käsitellään myös tietoa Vantaan liikenneturvallisuuden nykytilasta ja Vantaan koulumatkoihin liittyvistä asioista. Teoriaosuuden lopuksi on perehdytty koulumatkoihin ja liikkumisympäristöön lasten näkökulmasta.
Tutkimus rajattiin käsittelemään alakouluikäisten koulumatkoja. Tutkimusosiossa tarkasteltiin onnettomuuksia, koulukuljetusten kustannuksia sekä koulujen ja oppilaiden jakautumista Vantaalla. Tutkimus toteutettiin olemassa olevia materiaaleja analysoimalla ja vertailemalla. Tärkein osuus tutkimuksessa oli Vantaan oppilastietojen avulla suoritettu koulunkäyntialueiden ja koulureittien muodostaminen.
Tutkimuksen avulla saatiin muodostettua jokaiselle Vantaan alakoululle oppilaiden liikkumisvirrat. Liikkumisvirtojen myötä muodostui yhtenäisiä reittejä, joita oppilaat kulkevat päivittäin. Tutkimuksessa koulureitit kate-gorisoitiin neljään luokkaan koulumatkan pituuden ja koulunkäyntialueen muodon perusteella.