The marketing of ATA Carnet
Ikonen, Heidi (2014)
Ikonen, Heidi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019283
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe on ATA Carnetin markkinointi. ATA Carnet on kansainvälinen tullidokumentti väliaikaiseen vientiin. Työni toimeksiantaja on Keskuskauppakamari. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää kuinka Keskuskauppakamari voisi parantaa ATA Carnetin markkinointia.
Aluksi tarkastelin olemassa olevia markkinointimateriaaleja. ATA Carnetin markkinointi oli vähäistä ja passiivista. En löytänyt aiempia tutkimuksia ATA Carnetista ja päätin tehdä itse markkinointitutkimuksen. Tein kaksi kyselyä tarkastellakseni markkinointia eri näkökulmista; kysely ATA Carnetin käyttäjille ja toinen ATA Carnet järjestelmään kuuluville maille. Kyselyissä käytettiin kyselylomakkeita ja kyselyt suoritettiin internetissä Digiumilla. Teoriaosuus koostuu pitkälti markkinointitutkimuksesta ja tutkimukseni vaiheista.
Tärkein ATA Carnet´n markkinointikanava on nettisivu. Kolme seuraavaksi tärkeintä markkinointikanavaa jatkossa olivat lähes tasoissa: tilaisuudet, joissa kauppakamari on mukana, eri messut ja kauppakamarin jäsentiedote. Sosiaalinen media ei ole tärkeä markkinointikanava.
Aluksi tarkastelin olemassa olevia markkinointimateriaaleja. ATA Carnetin markkinointi oli vähäistä ja passiivista. En löytänyt aiempia tutkimuksia ATA Carnetista ja päätin tehdä itse markkinointitutkimuksen. Tein kaksi kyselyä tarkastellakseni markkinointia eri näkökulmista; kysely ATA Carnetin käyttäjille ja toinen ATA Carnet järjestelmään kuuluville maille. Kyselyissä käytettiin kyselylomakkeita ja kyselyt suoritettiin internetissä Digiumilla. Teoriaosuus koostuu pitkälti markkinointitutkimuksesta ja tutkimukseni vaiheista.
Tärkein ATA Carnet´n markkinointikanava on nettisivu. Kolme seuraavaksi tärkeintä markkinointikanavaa jatkossa olivat lähes tasoissa: tilaisuudet, joissa kauppakamari on mukana, eri messut ja kauppakamarin jäsentiedote. Sosiaalinen media ei ole tärkeä markkinointikanava.