Projektihallinnan ja viestinnän merkitys talon rakennusprosessissa
Suomala, Johanna (2014)
Suomala, Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919091
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Muurametalot Oy. Muurametalot on keskisuomalainen valmiskoteihin erikoistunut talotehdas. Muurametalot toimii pääasiassa Suomessa, yksittäisiä taloja on rakennettu Ruotsiin ja Venäjälle. Useiden tutkimusten mukaan 70-80 prosenttia haluaa asua omakotitalossa. Tulevaisuudessa omakotitalorakentamisen ennustetaan kasvavan ja valmistalot ovat yhä useamman valinta. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata prosessit tiedonsiirto tehtaalle, tiedonsiirto tehtaalta kentälle, talon toimitus sekä vuositarkastus ja reklamaatiot.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin projektinhallinnan ja viestinnän keskeisiin käsitteisiin. Opinnäytetyössä perehdyttiin onnistuneen projektinhallinnan tekijöihin ja tyypillisiin virheisiin projekteihin johtamiseen liittyvässä toiminnassa. Viestintää käsiteltiin sisäisen viestinnän ja projektin johtamisen näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Tiedonkeruu menetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia työympäristöissä, Muurametalojen kirjallisia lähteitä ja teemahaastatteluita. Teemahaastattelut toteutettiin syksyn 2014 aikana. Haastateltavina oli yhteensä kymmenen henkilöä, jotka liittyivät rakentamisen prosessiin.
Muurametalot voivat käyttää opinnäytetyötä perehdyttäessään henkilöitä rakentamisen prosesseihin. Prosessikuvauksissa on havaittu ja kuvattu riskitekijät projektin onnistuneen läpiviennin näkökulmasta. Tutkimuksessa kävi ilmi, että vaikka prosessit ovat muokattu tehokkaiksi, kehittämiskohteet olivat viestinnässä. Työntekijöiden parissa oli epätietoisuutta vastuualueista ja yhteyshenkilöistä. Tutkimuksessa selvisi vuositarkastusten ja reklamaatioiden hoitamisessa puutteita viestinnässä sekä delegoinnissa. Tutkimuksen johtopäätöksinä tulivat reklamaatioiden kirjaamisen toimintatapojen selkeyttämisen tarve ja tiedon välittämisen tärkeys. Asiakkaat olivat joissain tapauksissa saaneet ristiriitaista viestiä vuositarkastuksen käytännöistä. Opinnäytetyötä tehdessä kävi ilmi, että olisi tarpeen tehdä uusi tutkimus reklamaatioiden pohjimmaisista syistä ja luoda toimintatavat, etteivät samat syyt toistu.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin projektinhallinnan ja viestinnän keskeisiin käsitteisiin. Opinnäytetyössä perehdyttiin onnistuneen projektinhallinnan tekijöihin ja tyypillisiin virheisiin projekteihin johtamiseen liittyvässä toiminnassa. Viestintää käsiteltiin sisäisen viestinnän ja projektin johtamisen näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Tiedonkeruu menetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia työympäristöissä, Muurametalojen kirjallisia lähteitä ja teemahaastatteluita. Teemahaastattelut toteutettiin syksyn 2014 aikana. Haastateltavina oli yhteensä kymmenen henkilöä, jotka liittyivät rakentamisen prosessiin.
Muurametalot voivat käyttää opinnäytetyötä perehdyttäessään henkilöitä rakentamisen prosesseihin. Prosessikuvauksissa on havaittu ja kuvattu riskitekijät projektin onnistuneen läpiviennin näkökulmasta. Tutkimuksessa kävi ilmi, että vaikka prosessit ovat muokattu tehokkaiksi, kehittämiskohteet olivat viestinnässä. Työntekijöiden parissa oli epätietoisuutta vastuualueista ja yhteyshenkilöistä. Tutkimuksessa selvisi vuositarkastusten ja reklamaatioiden hoitamisessa puutteita viestinnässä sekä delegoinnissa. Tutkimuksen johtopäätöksinä tulivat reklamaatioiden kirjaamisen toimintatapojen selkeyttämisen tarve ja tiedon välittämisen tärkeys. Asiakkaat olivat joissain tapauksissa saaneet ristiriitaista viestiä vuositarkastuksen käytännöistä. Opinnäytetyötä tehdessä kävi ilmi, että olisi tarpeen tehdä uusi tutkimus reklamaatioiden pohjimmaisista syistä ja luoda toimintatavat, etteivät samat syyt toistu.