TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ TOIMIMAAN : Varhaiskasvatuksen työyhteisön sisäisen viestinnän kehittäminen
Sivén-Vallo, Marinka (2014)
Sivén-Vallo, Marinka
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120819005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120819005
Tiivistelmä
Sivén-Vallo, Marinka. Työyhteisöviestintä toimimaan. Varhaiskasvatuksen työyhteisön sisäisen viestinnän kehittäminen. Järvenpää, syksy 2014, 52 s., 3 liitettä. Diakonia ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella varhaiskasvatuksen työyhteisön käyttöön tarkoitettu sisäisen viestinnän kehittämistä tukeva kyselytutkimuskaavake. Työn tarkoitus on tuoda esille varhaiskasvatuksen työyhteisöissä tapahtuvan sisäisen viestinnän tärkeys ja kehittämismahdollisuudet, joiden avulla voidaan parantaa esimerkiksi työntekijöiden työviihtyvyyttä. Selvityksessä tulevat esille myös varhaiskasvatuksen työyhteisön näkemykset sisäisen viestinnän kehittämiseen suunnatun tiedonkeruumenetelmän rakenteesta.
Opinnäytetyöhön liittyvä selvitys oli laadullinen ja se toteutettiin varhaiskasvatuksen työyhteisössä. Tutkimukseen liittyi työtiimeille suunnattu kyselytutkimuskaavakkeen arviointi, joka toteutettiin arviointilomakkeella. Arviointiin osallistui 29 varhaiskasvatuksen toimintayksikön työntekijää, jotka työskentelevät seitsemässä työtiimissä ja heidän esimiehensä. Arviointilomakkeilla saatua tietoa hyödynnettiin varhaiskasvatuksen työyhteisöille suunnatun sisäistä viestintää kartoittavan kyselykaavakkeen laadinnassa.
Kyselytutkimuskaavaketta laadittaessa havaittiin, että työyhteisön osallistaminen kaavakkeen kehittämistyöhön on erittäin tärkeää ja tukee kaavakkeen laatijaa kysymysten asettelussa. Varhaiskasvatuksen työyhteisöissä ilmenevät sisäisen viestinnän ongelmat tarvitsisivat usein menetelmiä, joiden avulla niitä voidaan kartoittaa ja kehittää. Tämän vuoksi kyselytutkimuskaavake koettiin erittäin tärkeäksi varhaiskasvatuksen työyhteisössä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella varhaiskasvatuksen työyhteisön käyttöön tarkoitettu sisäisen viestinnän kehittämistä tukeva kyselytutkimuskaavake. Työn tarkoitus on tuoda esille varhaiskasvatuksen työyhteisöissä tapahtuvan sisäisen viestinnän tärkeys ja kehittämismahdollisuudet, joiden avulla voidaan parantaa esimerkiksi työntekijöiden työviihtyvyyttä. Selvityksessä tulevat esille myös varhaiskasvatuksen työyhteisön näkemykset sisäisen viestinnän kehittämiseen suunnatun tiedonkeruumenetelmän rakenteesta.
Opinnäytetyöhön liittyvä selvitys oli laadullinen ja se toteutettiin varhaiskasvatuksen työyhteisössä. Tutkimukseen liittyi työtiimeille suunnattu kyselytutkimuskaavakkeen arviointi, joka toteutettiin arviointilomakkeella. Arviointiin osallistui 29 varhaiskasvatuksen toimintayksikön työntekijää, jotka työskentelevät seitsemässä työtiimissä ja heidän esimiehensä. Arviointilomakkeilla saatua tietoa hyödynnettiin varhaiskasvatuksen työyhteisöille suunnatun sisäistä viestintää kartoittavan kyselykaavakkeen laadinnassa.
Kyselytutkimuskaavaketta laadittaessa havaittiin, että työyhteisön osallistaminen kaavakkeen kehittämistyöhön on erittäin tärkeää ja tukee kaavakkeen laatijaa kysymysten asettelussa. Varhaiskasvatuksen työyhteisöissä ilmenevät sisäisen viestinnän ongelmat tarvitsisivat usein menetelmiä, joiden avulla niitä voidaan kartoittaa ja kehittää. Tämän vuoksi kyselytutkimuskaavake koettiin erittäin tärkeäksi varhaiskasvatuksen työyhteisössä.