Markkinointiviestinnän suunnitelma kohdennettuna pankin nuoriin asiakkaisiin
Määttä, Laura (2014)
Määttä, Laura
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818997
Tiivistelmä
Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Pankki X, joka tarjoaa peruspankkipalveluita asiakkailleen. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda markkinointiviestinnän suunnitelma kohdennettuna pankin nuoriin asiakkaisiin. Työn tutkimusosuudessa selvitettiin miten pankin kannattaisi lähestyä nuoria asiakkaitaan, kun heille halutaan viestiä pankin tarjoamista palveluista. Markkinointiviestinnän suunnitelma toteutettiin opinnäytetyössä tutkimusosuutta ja teoreettista viitekehystä hyödyntäen.
Työn teoreettinen viitekehys koostui markkinointiviestinnästä ja sen suunnitteluprosessista. Teoriaosuuden aineistona käytettiin monipuolisesti markkinointiviestintään ja sen suunnitteluprosessiin liittyvää kirjallisuutta ja julkaisuja. Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelu, koska tutkimuksen tavoitteena ja pyrkimyksenä oli ymmärtää nuorten odotuksia, asenteita ja mielikuvia pankin lähestymistavoista, markkinointiviestinnästä ja pankin tarjoamista palveluista. Teemahaastattelun tarkoituksena oli selvittää millaisen lähestymisen ja viestinnän kautta nuoret aidosti kiinnostuisivat pankin tarjoamista palveluista. Tavoitteena oli löytää tehokkaimmat ja nykyaikaisimmat markkinointiviestinnän muodot kohdennettuna pankin nuoriin asiakkaisiin. Teemahaastattelut toteutettiin lokakuun 2014 aikana ja haastateltavia oli yhteensä 9.
Tutkimuksesta selvisi, mitä nuoret odottavat pankilta ja sen markkinointiviestinnältä. Tutkimustuloksista ilmenee, että nuoret arvostavat vielä henkilökohtaista asiakaspalvelua. Henkilökohtainen asiakaspalvelu konttorilla koettiin tärkeäksi, kun kyseessä oli hankalammat pankkiasiat, kuten entuudestaan tuntemattomat pankin tarjoamat palvelut. Tutkimuksesta ilmeni myös, että nuoret kokevat pankin markkinointiviestinnän hyvänä asiana, silloin kun markkinointiviestintä on heitä koskettavaa. Markkinointiviestintäviestintä on tärkeää tutkimustuloksien mukaan, koska sen avulla pankki tuo esille toimintaansa, tarjoamiaan palveluitaan ja luo vuorovaikutusta asiakkaidensa kanssa. Tutkimuksesta ilmeni, että digitaaliset median keinot ovat nuorten mielestä tehokkaimpia ja kiinnostavimpia markkinointiviestinnän muotoja.
Työn teoreettinen viitekehys koostui markkinointiviestinnästä ja sen suunnitteluprosessista. Teoriaosuuden aineistona käytettiin monipuolisesti markkinointiviestintään ja sen suunnitteluprosessiin liittyvää kirjallisuutta ja julkaisuja. Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelu, koska tutkimuksen tavoitteena ja pyrkimyksenä oli ymmärtää nuorten odotuksia, asenteita ja mielikuvia pankin lähestymistavoista, markkinointiviestinnästä ja pankin tarjoamista palveluista. Teemahaastattelun tarkoituksena oli selvittää millaisen lähestymisen ja viestinnän kautta nuoret aidosti kiinnostuisivat pankin tarjoamista palveluista. Tavoitteena oli löytää tehokkaimmat ja nykyaikaisimmat markkinointiviestinnän muodot kohdennettuna pankin nuoriin asiakkaisiin. Teemahaastattelut toteutettiin lokakuun 2014 aikana ja haastateltavia oli yhteensä 9.
Tutkimuksesta selvisi, mitä nuoret odottavat pankilta ja sen markkinointiviestinnältä. Tutkimustuloksista ilmenee, että nuoret arvostavat vielä henkilökohtaista asiakaspalvelua. Henkilökohtainen asiakaspalvelu konttorilla koettiin tärkeäksi, kun kyseessä oli hankalammat pankkiasiat, kuten entuudestaan tuntemattomat pankin tarjoamat palvelut. Tutkimuksesta ilmeni myös, että nuoret kokevat pankin markkinointiviestinnän hyvänä asiana, silloin kun markkinointiviestintä on heitä koskettavaa. Markkinointiviestintäviestintä on tärkeää tutkimustuloksien mukaan, koska sen avulla pankki tuo esille toimintaansa, tarjoamiaan palveluitaan ja luo vuorovaikutusta asiakkaidensa kanssa. Tutkimuksesta ilmeni, että digitaaliset median keinot ovat nuorten mielestä tehokkaimpia ja kiinnostavimpia markkinointiviestinnän muotoja.