Savolaeset Viikinkikestit : ohjelmallisen tapahtuman suunnittelu ja toteutus Kuopion Viikinkiravintola Haraldissa
Hänninen, Karoliina (2014)
Hänninen, Karoliina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818963
Tiivistelmä
Ihmiset hakevat ravintoloista kokonaisvaltaisia elämyksiä. Ravintolaan mennään nauttimaan herkullisesta ruuasta, rennosta tunnelmasta ja lämpimästä palvelusta. Tarjonnasta ei ole puutetta, joten ravintolan täytyy löytää omat vahvuutensa, joilla se erottuu kilpakumppaneista. Tämä vaatii jatkuvaa kehittymistä ja hallittuja riskinottoja.
Asiakkaalla on suuri valta, joten hänen mielipiteitään kannattaa kuunnella kehityksen avuksi.
Savolaeset Viikinkikestit järjestettiin näiden huomioiden pohjalta Kuopion Viikinkiravintola Haraldissa 26.9.2014. Kyseessä oli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena oli ammentaa vahvasta viikinkiläisteemasta ennen hyödyntämättömiä elementtejä. Asiakkailta tulleiden toiveiden ja kommenttien pohjalta oli aiheellista aloittaa ohjelmallisen viikinki-illan työstäminen.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kestien teemaan perehtymisestä sekä tapahtuman järjestämisen teoriasta. Ensin kurkistetaan viikinkien maailmaan ja heidän juhlakulttuuriinsa, jonka jälkeen tutustutaan hieman savolaiseen ruokakulttuuriin. Tapahtuman järjestämistä käsitellään tapahtuman järjestämisen vaiheiden, markkinoinnin ja tarkemmin määriteltynä markkinointiviestinnän kautta. Lopuksi tarkastellaan elämyksen määritelmää ja elämyksen luomisen haasteellisuutta. Näiden asiakokonaisuuksien avulla hahmotetaan tulevaa tapahtumaa ja sen järjestämistä.
Kestien suunnittelu aloitettiin tammikuussa 2014. Idea eli ja muovautui työstämisen edetessä, mutta illan syvin tarkoitus, ohjelmallinen viikinki-ilta maukkaan ruuan ja elävän musiikin säestämänä, säilyi koko projektin ajan. Suunnitteluvaiheeseen kuului menun kehittely ravintolan henkilökunnan avustuksella, esiintyjien ja ohjelman hankkiminen sekä markkinointi. Kova työ huipentui Savolaesiin Viikinkikesteihin.
Ilta onnistui hyvin, ja oli osoitus siitä, että harkittu riski kannattaa. Asiakkaat olivat tyytyväisiä kestien tarjontaan, ja erityisesti elävää musiikkia kehuttiin miljööseen sopivaksi. Tämä opinnäytetyö on oiva esimerkki siitä, että vahvaa teemaa kannattaa käyttää kilpailuetuna ravintoloiden välisessä kilpailussa.
Asiakkaalla on suuri valta, joten hänen mielipiteitään kannattaa kuunnella kehityksen avuksi.
Savolaeset Viikinkikestit järjestettiin näiden huomioiden pohjalta Kuopion Viikinkiravintola Haraldissa 26.9.2014. Kyseessä oli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena oli ammentaa vahvasta viikinkiläisteemasta ennen hyödyntämättömiä elementtejä. Asiakkailta tulleiden toiveiden ja kommenttien pohjalta oli aiheellista aloittaa ohjelmallisen viikinki-illan työstäminen.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kestien teemaan perehtymisestä sekä tapahtuman järjestämisen teoriasta. Ensin kurkistetaan viikinkien maailmaan ja heidän juhlakulttuuriinsa, jonka jälkeen tutustutaan hieman savolaiseen ruokakulttuuriin. Tapahtuman järjestämistä käsitellään tapahtuman järjestämisen vaiheiden, markkinoinnin ja tarkemmin määriteltynä markkinointiviestinnän kautta. Lopuksi tarkastellaan elämyksen määritelmää ja elämyksen luomisen haasteellisuutta. Näiden asiakokonaisuuksien avulla hahmotetaan tulevaa tapahtumaa ja sen järjestämistä.
Kestien suunnittelu aloitettiin tammikuussa 2014. Idea eli ja muovautui työstämisen edetessä, mutta illan syvin tarkoitus, ohjelmallinen viikinki-ilta maukkaan ruuan ja elävän musiikin säestämänä, säilyi koko projektin ajan. Suunnitteluvaiheeseen kuului menun kehittely ravintolan henkilökunnan avustuksella, esiintyjien ja ohjelman hankkiminen sekä markkinointi. Kova työ huipentui Savolaesiin Viikinkikesteihin.
Ilta onnistui hyvin, ja oli osoitus siitä, että harkittu riski kannattaa. Asiakkaat olivat tyytyväisiä kestien tarjontaan, ja erityisesti elävää musiikkia kehuttiin miljööseen sopivaksi. Tämä opinnäytetyö on oiva esimerkki siitä, että vahvaa teemaa kannattaa käyttää kilpailuetuna ravintoloiden välisessä kilpailussa.