Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
TETRA-toiminnallisuuden integrointi hälytysajoneuvon ICT-järjestelmään
Keller, Jan; Kiiski, Paulus (2014)
Keller, Jan
Kiiski, Paulus
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818933
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli suunnitella ja toteuttaa Suomen poliisin hälytysajoneuvon ICT-alustaa simuloiva testiympäristö TETRA-toiminnallisuuden integrointia ja käytettävyystutkimusta varten. Työn toimeksiantaja oli eurooppalaiseen Airbus Group-konserniin kuuluva puolustusteollisuusyritys Airbus Defence and Space Oy. Testiympäristön TETRA-toiminnallisuus toteutettiin toimeksiantajan Radio Console System 9500-tuotteella.
Opinnäytetyössä on erityisesti keskitytty tuottamaan toimeksiantajalle erityyppistä mittausdataa, sekä pyritty tarkan visuaalisen suunnittelutyön avulla luomaan mahdollisimman autenttinen testiympäristö. Testeistä dokumentoitava tieto määriteltiin työn toimeksiantajan puolesta, jonka avulla kartoitettiin tarvittavan mittausdatan saamiseksi vaadittavat ohjelmistot ja lisälaitteet. Mittausdataa tuotettiin tutkimalla Airbus Defence and Space Oy:n Radio Console System 9500-ohjelman vaikutuksista simulaattorin laitteiston suorituskykyyn ja virrankulutukseen, sekä vertaamalla hälytysajoneuvokäyttöön suunniteltuja Sunit Oy:n FD- ja FD2-ajoneuvotietokoneita. Työssä analysoitiin testien tuloksia ja pohdittiin kuinka työn toimeksiantaja, sekä muut toimijat voisivat hyödyntää tätä tuotettua dataa.
Tässä opinnäytetyössä tuotetun simulaattorikokoonpanon autenttisuus ja eheys olivat ensisijaisia tavoitteita simulaattorin suunnittelu- ja rakennusvaiheessa. Rakenteellisen osuuden valmistuttua, järjestelmän toiminnallisuus verifioitiin siihen tarkoitetuilla toimeksiantajan toimittamilla testi-asiakirjojen avulla. Verifioimalla järjestelmän toiminta, varmistuttiin simulaattorin valmiudesta toimia testialustana Airbus Defence and Space Oy:n Radio Console System 9500-ohjelman käytettävyystutkimuksessa, jossa tutkittiin ohjelman graafisen käyttöliittymän hyödyntämistä puheryhmien hallintaan poliisin kenttäjohtotilanteessa.
Tämän opinnäytetyön toteuttajat eivät itse osallistuneet käytettävyystutkimuksen suorittamiseen vaan toimivat laitteiston toimintaan erikoistuneina tukihenkilöinä kunnes käytettävyystutkimus oli kokonaan suoritettu.
Toteutettu hälytysajoneuvosimulaattori on prototyyppi, koska Radio Console System 9500-tuotetta ei ole aiemmin integroitu opinnäytetyössä toteutettua hälytysajoneuvojärjestelmää vastaavaan ympäristöön. Simulaattorin ainutlaatuisuuden vuoksi kaikki siitä saatu ja sen avulla tuotettu mittausdata, sekä johtopäätökset ovat uutta tietoa.
Opinnäytetyössä on erityisesti keskitytty tuottamaan toimeksiantajalle erityyppistä mittausdataa, sekä pyritty tarkan visuaalisen suunnittelutyön avulla luomaan mahdollisimman autenttinen testiympäristö. Testeistä dokumentoitava tieto määriteltiin työn toimeksiantajan puolesta, jonka avulla kartoitettiin tarvittavan mittausdatan saamiseksi vaadittavat ohjelmistot ja lisälaitteet. Mittausdataa tuotettiin tutkimalla Airbus Defence and Space Oy:n Radio Console System 9500-ohjelman vaikutuksista simulaattorin laitteiston suorituskykyyn ja virrankulutukseen, sekä vertaamalla hälytysajoneuvokäyttöön suunniteltuja Sunit Oy:n FD- ja FD2-ajoneuvotietokoneita. Työssä analysoitiin testien tuloksia ja pohdittiin kuinka työn toimeksiantaja, sekä muut toimijat voisivat hyödyntää tätä tuotettua dataa.
Tässä opinnäytetyössä tuotetun simulaattorikokoonpanon autenttisuus ja eheys olivat ensisijaisia tavoitteita simulaattorin suunnittelu- ja rakennusvaiheessa. Rakenteellisen osuuden valmistuttua, järjestelmän toiminnallisuus verifioitiin siihen tarkoitetuilla toimeksiantajan toimittamilla testi-asiakirjojen avulla. Verifioimalla järjestelmän toiminta, varmistuttiin simulaattorin valmiudesta toimia testialustana Airbus Defence and Space Oy:n Radio Console System 9500-ohjelman käytettävyystutkimuksessa, jossa tutkittiin ohjelman graafisen käyttöliittymän hyödyntämistä puheryhmien hallintaan poliisin kenttäjohtotilanteessa.
Tämän opinnäytetyön toteuttajat eivät itse osallistuneet käytettävyystutkimuksen suorittamiseen vaan toimivat laitteiston toimintaan erikoistuneina tukihenkilöinä kunnes käytettävyystutkimus oli kokonaan suoritettu.
Toteutettu hälytysajoneuvosimulaattori on prototyyppi, koska Radio Console System 9500-tuotetta ei ole aiemmin integroitu opinnäytetyössä toteutettua hälytysajoneuvojärjestelmää vastaavaan ympäristöön. Simulaattorin ainutlaatuisuuden vuoksi kaikki siitä saatu ja sen avulla tuotettu mittausdata, sekä johtopäätökset ovat uutta tietoa.