A review of auxiliary spare parts documentation in a power plant installation : the current situation and development solutions
Lehtilä, Lasse (2014)
Lehtilä, Lasse
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818906
Tiivistelmä
Työ tehtiin toimeksiantona Wärtsilälle. Työn tarkoituksena oli tarkastella ja analysoida apulaiteosien dokumentaation tilaa ja tuoda esille parannusehdotuksia. Tarkastelu tehtiin sekä asiakkaan että Wärtsilän työntekijöiden näkökulmasta. Tarkoitus oli löytää parannuksia, joiden kautta asiakasta pystyttäisiin palvelemaan paremmin ja helpottamaan Wärtsilän myynnintukihenkilöstön työkuormaa.
Työn teoriaosuus käsittelee tuotetiedonhallintaa ja jälkimarkkinointipalveluja sekä näiden vaikututsta toisiinsa. Käytännön osuudessa tarkastellaan ja arvioidaan documentaation nykytilaa ja dokumentointijärjestelmiä ja tuodaan esille parannusehdotuksia. Tietoa kerättiin aiheeseen liittyvistä dokumenteista, jotka löytyy Wärtsilän tietokannasta. Tietoa hankittiin myös kyselyillä, joihin vastasivat asianosaiset Wärtsilän työntekijät.
Dokumentaation tarkastelussa löydettiin paljon hyviä ja huonoja puolia. Useisiin kohtiin pystyttiin löytämään parannusehdotuksia, joilla dokumentaatiota pystyttäisiin kehittäämään. Aikaa, joka menee asiakkaan kyselyyn vastaamiseen, pystyttäisiin lyhentämään näillä parannuksilla. Tämä parantaisi asiakastyytyväisyyttä ja sitä kautta myyynti saattaisi lisääntyä. Myös Wärtsilän myynnintukihenkilöstön työkuorma vähentyisi.
Työ sai hyvää palautetta toimeksiantajalta. Työn tavoitteet saavutettiin ja tulokset ovat mielenkiintoisia ja käyttökelpoisia. Tuloksia pidettiin luotettavina ja kattavina. Tuloksista saattaa olla hyötyä myös tulevaisuudessa. Jos apulaiteosien dokumentaatiota päätetään myöhemmin kehittää, työn tuloksia voi käyttää lähtötilanteen määrittämiseen.
Työn teoriaosuus käsittelee tuotetiedonhallintaa ja jälkimarkkinointipalveluja sekä näiden vaikututsta toisiinsa. Käytännön osuudessa tarkastellaan ja arvioidaan documentaation nykytilaa ja dokumentointijärjestelmiä ja tuodaan esille parannusehdotuksia. Tietoa kerättiin aiheeseen liittyvistä dokumenteista, jotka löytyy Wärtsilän tietokannasta. Tietoa hankittiin myös kyselyillä, joihin vastasivat asianosaiset Wärtsilän työntekijät.
Dokumentaation tarkastelussa löydettiin paljon hyviä ja huonoja puolia. Useisiin kohtiin pystyttiin löytämään parannusehdotuksia, joilla dokumentaatiota pystyttäisiin kehittäämään. Aikaa, joka menee asiakkaan kyselyyn vastaamiseen, pystyttäisiin lyhentämään näillä parannuksilla. Tämä parantaisi asiakastyytyväisyyttä ja sitä kautta myyynti saattaisi lisääntyä. Myös Wärtsilän myynnintukihenkilöstön työkuorma vähentyisi.
Työ sai hyvää palautetta toimeksiantajalta. Työn tavoitteet saavutettiin ja tulokset ovat mielenkiintoisia ja käyttökelpoisia. Tuloksia pidettiin luotettavina ja kattavina. Tuloksista saattaa olla hyötyä myös tulevaisuudessa. Jos apulaiteosien dokumentaatiota päätetään myöhemmin kehittää, työn tuloksia voi käyttää lähtötilanteen määrittämiseen.