Materiaalin tuntua – 3D-mallin teksturointi
Oinasmaa, Elsa (2014)
Oinasmaa, Elsa
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818898
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee low poly -3D-mallin teksturointia. Teksturoitava malli on kolpakko, jolle luodaan viisi tekstuurikarttaa. Valitut tekstuurikarttatyypit ovat diffuusi-, normaali-, spekulaari- ja kiiltokartat sekä ympäristökartta, jota käytetään heijastusten tekemiseen. Mallintamista ei tässä opinnäytetyössä käsitellä, vaan projektityö aloitetaan UV-kartan tekemisestä. Sen jälkeen prosessi etenee diffuusikartan piirtämisestä renderöintiin saakka.
Teoriaosuudessa perehdytään ensin erilaisiin materiaaleihin ja siihen, mitä tekstuuriartistien pitäisi niistä tietää. Materiaalin tuntemus on tärkeää, kun niitä halutaan imitoida 3D-maailmassa. Toisessa luvussa käydään läpi materiaalien eri ominaisuuksia, kuten sitä, miten ne heijastavat valoa eri tavoin. Lisäksi käsitellään käytön ja ajan vaikutusta eri materiaaleihin. Sen jälkeen kerrotaan, mitä materiaaleilla tarkoitetaan 3D-grafiikassa. Luvussa 3 kerrotaan varjostimista ja tekstuurikartoista, joita käytetään opinnäytetyön projektiosuudessa. Tekstuurikartat esitellään lyhyesti ja niiden tekemisestä kerrotaan oleellisimpia asioita.
Työn tavoitteena oli tehdä kolpakolle siistinnäköiset tekstuurikartat, mutta ennen kaikkea opinnäytetyö tehtiin henkilökohtaisena oppimisprosessina teksturoinnin perusteista. Siinä työ onnistui hyvin. Kaikki tekstuurikartat saatiin luotua kelvollisina, ja teksturoinnista ja materiaaleista opittiin paljon uutta. Kiinnostus teksturointia kohtaan vain kasvoi prosessin aikana.
Teoriaosuudessa perehdytään ensin erilaisiin materiaaleihin ja siihen, mitä tekstuuriartistien pitäisi niistä tietää. Materiaalin tuntemus on tärkeää, kun niitä halutaan imitoida 3D-maailmassa. Toisessa luvussa käydään läpi materiaalien eri ominaisuuksia, kuten sitä, miten ne heijastavat valoa eri tavoin. Lisäksi käsitellään käytön ja ajan vaikutusta eri materiaaleihin. Sen jälkeen kerrotaan, mitä materiaaleilla tarkoitetaan 3D-grafiikassa. Luvussa 3 kerrotaan varjostimista ja tekstuurikartoista, joita käytetään opinnäytetyön projektiosuudessa. Tekstuurikartat esitellään lyhyesti ja niiden tekemisestä kerrotaan oleellisimpia asioita.
Työn tavoitteena oli tehdä kolpakolle siistinnäköiset tekstuurikartat, mutta ennen kaikkea opinnäytetyö tehtiin henkilökohtaisena oppimisprosessina teksturoinnin perusteista. Siinä työ onnistui hyvin. Kaikki tekstuurikartat saatiin luotua kelvollisina, ja teksturoinnista ja materiaaleista opittiin paljon uutta. Kiinnostus teksturointia kohtaan vain kasvoi prosessin aikana.