"Yhteistyö on se avainsana" : SCOPE-arviointimenetelmä toimintaterapeutti-hoitaja -yhteistyön syventäjänä
Keinonen, Paula; Weeman, Johanna (2014)
Keinonen, Paula
Weeman, Johanna
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818896
Tiivistelmä
Kokonaisvaltainen kuntoutus mahdollistuu toimivan moniammatillisen yhteistyön myötä. Lasten- ja nuortenpsykiatrialla toimintaterapeutit kokevat usein työnkuvansa olevan epäselvä muille ammattiryhmille, mikä vaikuttaa heidän työskentelyynsä moniammatillisessa kuntoutustiimissä. Opinnäytetyössä tutkittiin The Short Child Occupational Profile (SCOPE) -arviointimenetelmän käyttöönottoa lastenpsykiatrian osastolla. Toimintaterapeutti haastatteli sairaanhoitajia kerätäkseen tietoa SCOPE-arviointeihin ja kävi myöhemmin heidän kanssaan läpi yhteenvedon lapsen toiminnallisuudesta. Opinnäytetyössä kartoitettiin sairaanhoitajien ajatuksia yhteistyön hyödyistä ja kehityskohteista sekä heidän saamiaan uusia ajatuksia lapsen arviointiin ja hoitoon. Tarkoituksena oli kehittää SCOPE:n hyödynnettävyyttä osastolla, selvittää, selkeyttikö käyttöönotto toimintaterapeutin työnkuvaa sairaanhoitajille sekä tutkia SCOPE:n mahdollisuuksia toimintaterapeutin ja hoitajien välisen yhteistyön syventäjänä.
Tiedonantajina toimi neljä sairaanhoitajaa, joiden kanssa toimintaterapeutti teki SCOPE-yhteistyötä. Aineistonkeruumenetelmänä oli ryhmäkeskustelu, jonka aineisto käsiteltiin sekä aineistolähtöisesti että teoriaohjaavasti.
Sairaanhoitajat kokivat yhteistyön mielenkiintoiseksi, mutta aikaa vieväksi. SCOPE-yhteistyön myötä hoitajat sisäistivät lapsen toiminnallisuutta estäviä ja mahdollistavia tekijöitä sekä näiden vaikutusta lapsen arkeen. Sairaanhoitajat saivat yhteistyöstä myös uusia ideoita kuntouttavaan hoitotyöhön. SCOPE auttoi syventämään yhteistyötä avaamalla toimintaterapeutin tietotaitoa ja työnkuvaa sekä kannustamalla moniammatillisen yhteistyön lisäämiseen. Opinnäytetyö antaa suuntaviivoja siihen, missä asioissa toimintaterapeutin kannattaa hyödyntää hoitajia tiedonantajina, mihin asioihin kannattaa etsiä tietoa muilla menetelmillä ja millaisia muutostöitä osastolla voitaisiin tehdä arviointimahdollisuuksien lisäämiseksi. Tulokset osoittavat, että toimintaterapeutin käyttämän SCOPE-arviointimenetelmän avulla on mahdollista monipuolistaa kuntoutuspalveluja lastenpsykiatrisella osastolla.
Tiedonantajina toimi neljä sairaanhoitajaa, joiden kanssa toimintaterapeutti teki SCOPE-yhteistyötä. Aineistonkeruumenetelmänä oli ryhmäkeskustelu, jonka aineisto käsiteltiin sekä aineistolähtöisesti että teoriaohjaavasti.
Sairaanhoitajat kokivat yhteistyön mielenkiintoiseksi, mutta aikaa vieväksi. SCOPE-yhteistyön myötä hoitajat sisäistivät lapsen toiminnallisuutta estäviä ja mahdollistavia tekijöitä sekä näiden vaikutusta lapsen arkeen. Sairaanhoitajat saivat yhteistyöstä myös uusia ideoita kuntouttavaan hoitotyöhön. SCOPE auttoi syventämään yhteistyötä avaamalla toimintaterapeutin tietotaitoa ja työnkuvaa sekä kannustamalla moniammatillisen yhteistyön lisäämiseen. Opinnäytetyö antaa suuntaviivoja siihen, missä asioissa toimintaterapeutin kannattaa hyödyntää hoitajia tiedonantajina, mihin asioihin kannattaa etsiä tietoa muilla menetelmillä ja millaisia muutostöitä osastolla voitaisiin tehdä arviointimahdollisuuksien lisäämiseksi. Tulokset osoittavat, että toimintaterapeutin käyttämän SCOPE-arviointimenetelmän avulla on mahdollista monipuolistaa kuntoutuspalveluja lastenpsykiatrisella osastolla.