Game Development with The Frozenbyte Engine for the Game Consoles of the Eighth Generation
Kiesiläinen, Tia (2014)
Kiesiläinen, Tia
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518766
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaaja on Frozenbyte Oy, joka on julkaissut aikaisempia pelejään monelle
alustalle. Työn aihe valikoitui tekijän työharjoittelun aikana hänen työskennellessään Trine
Enchanted Edition pelin parissa, ja valintaa tuki pelin lähestyvä julkaisu monelle alustalle sekä
oppimismahdollisuus tekijälle. Tavoitteena oli antaa tekijälle tietoa ja käytännön kokemusta
monen alusta tukemisesta pelimoottorissa ja konsoleille kehittämisestä. Työn aikana kehitettiin
Frozenbyte Oy:n pelimoottoria ja lopulta julkaistiin peli.
Kahdeksannen sukupolven konsoleista julkaisualustoiksi valittiin PlayStation 4 ja WiiU
konsolit. Valitut konsolit ovat suorityskyvyltään hyvin erilaisia, ja niiden kehitystyökalut
eroavat myös toisistaan. Frozenbyte Oy:n pelimoottori on ohjelmoitu C++ -kielellä, joka tarjoaa
erilaisia tapoja alustariippumattomuuden toteuttamiseen. Opinnäytetyön tekemisen aikana
pelimoottorin olemassaoleva tuki PlayStation 4 ja WiiU -alustoille päivitettiin toimivaksi.
Käytettyjä kolmannen osapuolen kirjastoja päivitettiin, ja pelimoottoria ja peliä muutettiin
toimimaan paremmin valituilla alustoilla. Tekijä ja toinen ohjelmoija tekivät muutokset
kokeneempien ohjelmoijien tukemina. Muutokset noudattivat konsolivalmistajien asettamia
ohjeita ja rajoituksia, ja peliä myös testattiin jatkuvasti näiden ohjeiden mukaan.
Suurin työmäärä aiheutui ulkoisten kirjastojen, pelimoottorin, pelin ja alustojen yhteistoiminnan
varmistamisesta. Pelimoottorista löytyi myös monia puutteita ja virheitä, jotka korjattiin. Työn
loppuvaiheessa oli selvää, että monen alustan tukeminen vaatii pelimoottorin jatkuvaa ylläpitoa
ja kehittämistä.
alustalle. Työn aihe valikoitui tekijän työharjoittelun aikana hänen työskennellessään Trine
Enchanted Edition pelin parissa, ja valintaa tuki pelin lähestyvä julkaisu monelle alustalle sekä
oppimismahdollisuus tekijälle. Tavoitteena oli antaa tekijälle tietoa ja käytännön kokemusta
monen alusta tukemisesta pelimoottorissa ja konsoleille kehittämisestä. Työn aikana kehitettiin
Frozenbyte Oy:n pelimoottoria ja lopulta julkaistiin peli.
Kahdeksannen sukupolven konsoleista julkaisualustoiksi valittiin PlayStation 4 ja WiiU
konsolit. Valitut konsolit ovat suorityskyvyltään hyvin erilaisia, ja niiden kehitystyökalut
eroavat myös toisistaan. Frozenbyte Oy:n pelimoottori on ohjelmoitu C++ -kielellä, joka tarjoaa
erilaisia tapoja alustariippumattomuuden toteuttamiseen. Opinnäytetyön tekemisen aikana
pelimoottorin olemassaoleva tuki PlayStation 4 ja WiiU -alustoille päivitettiin toimivaksi.
Käytettyjä kolmannen osapuolen kirjastoja päivitettiin, ja pelimoottoria ja peliä muutettiin
toimimaan paremmin valituilla alustoilla. Tekijä ja toinen ohjelmoija tekivät muutokset
kokeneempien ohjelmoijien tukemina. Muutokset noudattivat konsolivalmistajien asettamia
ohjeita ja rajoituksia, ja peliä myös testattiin jatkuvasti näiden ohjeiden mukaan.
Suurin työmäärä aiheutui ulkoisten kirjastojen, pelimoottorin, pelin ja alustojen yhteistoiminnan
varmistamisesta. Pelimoottorista löytyi myös monia puutteita ja virheitä, jotka korjattiin. Työn
loppuvaiheessa oli selvää, että monen alustan tukeminen vaatii pelimoottorin jatkuvaa ylläpitoa
ja kehittämistä.