TPM:n käyttöönotto Karhulan valimon kehyksettömän kaavauksen linjalla
Matikkala, Jenna (2014)
Matikkala, Jenna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518725
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli laajentaa Karhulan valimon puhdistamossa käyttöönotettua TPM-ohjelmaa uuteen kohteeseen, joka tuli valita työn edetessä. Kokonaisvaltainen tuottava kunnossapito eli TPM (Total Productive Maintenance) on Japanissa kehitetty kunnossapitoideologia, jonka tavoitteena on parantaa koneiden ja laitteiden kokonaiskäytettävyyttä. Yksi TPM:n peruspilareista on kunnossapidon ja käyttäjien yhteistyön lisääminen käyttäjähuoltojen avulla.
Työn aluksi etsittiin sopiva kohde tuotannon kannalta kriittisimpien koneiden ja linjojen joukosta. Valintaa varten tutkittiin koneiden vikahistoriaa, ennakkohuolto-ohjelmia ja tuotannonohjauksellisia dokumentteja. Lopulta TPM:n käyttöönoton kohteeksi valikoitui kaavaamon kehyksettömän kaavauksen linja.
Työn tuloksena tehtiin kuvalliset käyttäjähuolto-ohjeet kehyksettömän kaavauksen linjalle. Ohjeissa korostettiin koneiden säännöllistä peruspuhdistusta kaavaushiekan leviämisen takia. Valmiit käyttäjähuolto-ohjeet esiteltiin ja koulutettiin käyttäjille yhdessä kunnossapidon edustajan kanssa.
Käyttäjähuolto-ohjeiden käyttöönotolla saatettiin alkuun pitkä, jatkuvaan parantamiseen perustuva TPM-prosessi. Prosessin varsinaiset tulokset selviävät vasta pitkän aikavälin tarkastelussa.
Työn aluksi etsittiin sopiva kohde tuotannon kannalta kriittisimpien koneiden ja linjojen joukosta. Valintaa varten tutkittiin koneiden vikahistoriaa, ennakkohuolto-ohjelmia ja tuotannonohjauksellisia dokumentteja. Lopulta TPM:n käyttöönoton kohteeksi valikoitui kaavaamon kehyksettömän kaavauksen linja.
Työn tuloksena tehtiin kuvalliset käyttäjähuolto-ohjeet kehyksettömän kaavauksen linjalle. Ohjeissa korostettiin koneiden säännöllistä peruspuhdistusta kaavaushiekan leviämisen takia. Valmiit käyttäjähuolto-ohjeet esiteltiin ja koulutettiin käyttäjille yhdessä kunnossapidon edustajan kanssa.
Käyttäjähuolto-ohjeiden käyttöönotolla saatettiin alkuun pitkä, jatkuvaan parantamiseen perustuva TPM-prosessi. Prosessin varsinaiset tulokset selviävät vasta pitkän aikavälin tarkastelussa.