Kotkan kaupungin koulujen ja kirjastojen yhteistyön kehittäminen
Hahkala, Rosa (2014)
Hahkala, Rosa
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518656
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on yhteistyösuunnitelmapohjan laatiminen Kotkan kaupunginkirjaston ja kotkalaisten peruskoulujen sekä lukioiden välille. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen yhteistyösuunnitelma parhaiten vastaisi koulujen tarpeita ja toiveita ja toisaalta olisi käytännössä toteuttamiskelpoinen.
Tutkimusmenetelmänä käytetään laadullisiin tutkimusmenetelmiin luettavaa toimintatutkimusta. Tutkimus toteutettiin kahdessa osassa. Kotkalaisten koulujen opettajille tehtiin ensin kysely, jossa kysyttiin toisaalta heidän tähänastisesta aktiivisuudestaan kirjastopalvelujen käytössä yhdessä opetusryhmänsä kanssa ja toisaalta sitä, millaisia tarpeita ja toiveita opettajilla oli tulevan yhteistyön suhteen. Kouluyhteistyöhön osallistuvien kirjaston työntekijöiden näkemyksiä selvitettiin täsmäryhmähaastattelulla.
Kyselyyn vastasi 43 opettajaa tai muuta koulun henkilökunnan jäsentä ja täsmäryhmähaastattelussa oli läsnä kolme Kotkan kaupunginkirjaston työntekijää. Tutkimusaineiston sekä lähteiden pohjalta luotiin ehdotus yhteistyösuunnitelmaksi kirjaston ja koulun välille.
Kyselyn tulosten pohjalta laadittiin luonnos yhteistyösuunnitelmasta. Yhteistyösuunnitelmassa on kirjastonkäytön opetusta ensimmäisen luokan oppilaille, kirjavinkkausta neljännen ja kahdeksannen luokan oppilaille ja tiedonhaunopetusta yhdeksäsluokkalaisille sekä lukiolaisille. Lisäksi työssä ehdotetaan, mitä muuta yhteistyösuunnitelma voisi pitää sisällään.
Tutkimusmenetelmänä käytetään laadullisiin tutkimusmenetelmiin luettavaa toimintatutkimusta. Tutkimus toteutettiin kahdessa osassa. Kotkalaisten koulujen opettajille tehtiin ensin kysely, jossa kysyttiin toisaalta heidän tähänastisesta aktiivisuudestaan kirjastopalvelujen käytössä yhdessä opetusryhmänsä kanssa ja toisaalta sitä, millaisia tarpeita ja toiveita opettajilla oli tulevan yhteistyön suhteen. Kouluyhteistyöhön osallistuvien kirjaston työntekijöiden näkemyksiä selvitettiin täsmäryhmähaastattelulla.
Kyselyyn vastasi 43 opettajaa tai muuta koulun henkilökunnan jäsentä ja täsmäryhmähaastattelussa oli läsnä kolme Kotkan kaupunginkirjaston työntekijää. Tutkimusaineiston sekä lähteiden pohjalta luotiin ehdotus yhteistyösuunnitelmaksi kirjaston ja koulun välille.
Kyselyn tulosten pohjalta laadittiin luonnos yhteistyösuunnitelmasta. Yhteistyösuunnitelmassa on kirjastonkäytön opetusta ensimmäisen luokan oppilaille, kirjavinkkausta neljännen ja kahdeksannen luokan oppilaille ja tiedonhaunopetusta yhdeksäsluokkalaisille sekä lukiolaisille. Lisäksi työssä ehdotetaan, mitä muuta yhteistyösuunnitelma voisi pitää sisällään.