Voimaannuttava lastenkirja : Kirjastosta työkaluja perhetyöhön
Alanen, Jaana (2014)
Alanen, Jaana
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518615
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli ajatus voimaannuttavasta lastenkirjasta eli siitä, miten kirjallisuuden avulla voidaan saada voimaannuttavia kokemuksia. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten lastenkirjallisuus ja erityisesti kuvakirjat voisivat toimia työkaluna perhetyössä sekä selvittää millaista yhteistyötä kirjasto voisi tehdä sosiaalitoimen ja perhekeskuksen kanssa perhetyön kannalta.
Teorian avulla osoitettiin, miten lastenkirjat ja etenkin kuvakirjat voivat auttaa perheitä ja erityisesti lapsia käsittelemään heitä kohdanneita vaikeitakin asioita lapselle hellävaraisella tavalla. Lisäksi teorian avulla käytiin läpi perhetyön muotoja, toimintatapoja ja tavoitteita.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin teemahaastatteluina. Toive opinnäytetyöstä tuli Kurikan sosiaalitoimelta ja tästä syystä haastattelut toteutettiin pääosin Kurikassa. Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä seitsemää perhetyöntekijää Kurikan sosiaalitoimessa ja perhekeskuksessa sekä yhteensä kirjastotyöntekijää Kurikan kaupunginkirjastossa ja Jalasjärven kunnankirjastossa. Haastattelujen avulla selvitettiin perhetyöntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia lastenkirjallisuudesta, kirjaston palveluista sekä lukemisen hyödyistä. Kirjastotyöntekijöiden haastattelujen avulla selvitettiin muun muassa sen, mitä palveluja kirjastolla on tarjota lapsiperheille ja perhetyön tueksi.
Tutkimusta varten tehdyissä teemahaastatteluissa selvisi, että perhetyöntekijöillä on hyvä käsitys lastenkirjallisuudesta ja sen tehtävistä sekä lukemisen hyödyistä ja heidän näkemyksensä ovat hyvin verrattavissa teorian ja kirjastotyöntekijöiden esille tuomiin näkemyksiin. Perhetyöntekijät käyttävät kirjaston palveluja työssään etenkin pikkulapsiperheiden kanssa ja palveluita myös suositellaan asiakkaille. Kirjaston palvelujen ja kirjallisuuden käyttö riippui aina asiakkaan tarpeista ja per-hetyön tavoitteista. Kirjastotyöntekijöiden haastatteluissa kävi hyvin ilmi, millaisia palveluja kirjastot lapsiperheille tarjoavat ja miten ne voivat olla perheen hyvinvointia edistäviä. Haastatteluissa selvisi myös, että kirjasto ja sosiaalitoimi tai perhekeskus eivät olleet tehneet sovittua yhteistyötä Kurikassa perhetyöhön liittyen, mutta siihen oltiin mielellään valmiita ja muutamia yhteistyöehdotuksia keksittiin.
Teorian avulla osoitettiin, miten lastenkirjat ja etenkin kuvakirjat voivat auttaa perheitä ja erityisesti lapsia käsittelemään heitä kohdanneita vaikeitakin asioita lapselle hellävaraisella tavalla. Lisäksi teorian avulla käytiin läpi perhetyön muotoja, toimintatapoja ja tavoitteita.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin teemahaastatteluina. Toive opinnäytetyöstä tuli Kurikan sosiaalitoimelta ja tästä syystä haastattelut toteutettiin pääosin Kurikassa. Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä seitsemää perhetyöntekijää Kurikan sosiaalitoimessa ja perhekeskuksessa sekä yhteensä kirjastotyöntekijää Kurikan kaupunginkirjastossa ja Jalasjärven kunnankirjastossa. Haastattelujen avulla selvitettiin perhetyöntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia lastenkirjallisuudesta, kirjaston palveluista sekä lukemisen hyödyistä. Kirjastotyöntekijöiden haastattelujen avulla selvitettiin muun muassa sen, mitä palveluja kirjastolla on tarjota lapsiperheille ja perhetyön tueksi.
Tutkimusta varten tehdyissä teemahaastatteluissa selvisi, että perhetyöntekijöillä on hyvä käsitys lastenkirjallisuudesta ja sen tehtävistä sekä lukemisen hyödyistä ja heidän näkemyksensä ovat hyvin verrattavissa teorian ja kirjastotyöntekijöiden esille tuomiin näkemyksiin. Perhetyöntekijät käyttävät kirjaston palveluja työssään etenkin pikkulapsiperheiden kanssa ja palveluita myös suositellaan asiakkaille. Kirjaston palvelujen ja kirjallisuuden käyttö riippui aina asiakkaan tarpeista ja per-hetyön tavoitteista. Kirjastotyöntekijöiden haastatteluissa kävi hyvin ilmi, millaisia palveluja kirjastot lapsiperheille tarjoavat ja miten ne voivat olla perheen hyvinvointia edistäviä. Haastatteluissa selvisi myös, että kirjasto ja sosiaalitoimi tai perhekeskus eivät olleet tehneet sovittua yhteistyötä Kurikassa perhetyöhön liittyen, mutta siihen oltiin mielellään valmiita ja muutamia yhteistyöehdotuksia keksittiin.