Olivia-lehden Instagram-ohjeistuksen kehittäminen
Rantanen, Tiia (2014)
Rantanen, Tiia
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518611
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on luoda naisten aikakauslehti Olivialle ohjeistus sosiaalisen median sovelluksen Instagramin tehokkaaseen ja toimivaan käyttöön.
Opinnäytetyön tulos on valmis ohjeistus, jota Olivian toimitus voi käyttää Instagram-strategian luomiseen.
Ohjeistuksen laatimisessa käytettiin menetelmänä tarkkailuselvitystä, haastatteluja ja käyttäjäkokemusta. Niiden perusteella laadittiin päivitettävissä oleva ohjeistus.
Ensimmäiseksi ohjeistuksen pohjana käytettiin selvitystä kolmesta suomalaisesta naistenlehdestä Instagramissa. Naistenlehtien julkaisutahtia ja -sisältöjä tarkkailtiin kolmen kuukauden aikana keväällä 2014. Selvitystä tehtiin myös kolmen ulkomaisen naistenlehden Instagram-tilistä kahden kuukauden ajalta keväällä 2014.
Ohjeistuksen perusteena käytettiin myös neljän Instagramin aktiivikäyttäjän haastatteluja. Aktiivikäyttjät valittiin sen perusteella, että he kuuluvat Olivian kohderyhmään ja ovat itse aktiivisia Instagramissa.
Lisäksi ohjeistus pohjautuu omiin käyttäjäkokemuksiini.
Koska Instagram on melko tuore sosiaalinen media, sitä on tutkittu varsin vähän. Opinnäytteessä on siksi sovellettu muihin sosiaalisiin medioihin ja verkkosisältöihin tarkoitettuja ohjeita ja sääntöjä.
Ohjeistuksessa korostuivat muun muassa tunnelman luominen, brändin esilletuominen ja aktiivinen läsnäolo.
Valmis ohjeistus esiteltiin Olivia-lehdelle toukokuussa 2014. Se sisältää selvityksen ja haastattelujen tulokset sekä neuvoja ja esimerkkejä tulevaa varten.
Opinnäytetyön tulos on valmis ohjeistus, jota Olivian toimitus voi käyttää Instagram-strategian luomiseen.
Ohjeistuksen laatimisessa käytettiin menetelmänä tarkkailuselvitystä, haastatteluja ja käyttäjäkokemusta. Niiden perusteella laadittiin päivitettävissä oleva ohjeistus.
Ensimmäiseksi ohjeistuksen pohjana käytettiin selvitystä kolmesta suomalaisesta naistenlehdestä Instagramissa. Naistenlehtien julkaisutahtia ja -sisältöjä tarkkailtiin kolmen kuukauden aikana keväällä 2014. Selvitystä tehtiin myös kolmen ulkomaisen naistenlehden Instagram-tilistä kahden kuukauden ajalta keväällä 2014.
Ohjeistuksen perusteena käytettiin myös neljän Instagramin aktiivikäyttäjän haastatteluja. Aktiivikäyttjät valittiin sen perusteella, että he kuuluvat Olivian kohderyhmään ja ovat itse aktiivisia Instagramissa.
Lisäksi ohjeistus pohjautuu omiin käyttäjäkokemuksiini.
Koska Instagram on melko tuore sosiaalinen media, sitä on tutkittu varsin vähän. Opinnäytteessä on siksi sovellettu muihin sosiaalisiin medioihin ja verkkosisältöihin tarkoitettuja ohjeita ja sääntöjä.
Ohjeistuksessa korostuivat muun muassa tunnelman luominen, brändin esilletuominen ja aktiivinen läsnäolo.
Valmis ohjeistus esiteltiin Olivia-lehdelle toukokuussa 2014. Se sisältää selvityksen ja haastattelujen tulokset sekä neuvoja ja esimerkkejä tulevaa varten.