Perehdytyskortti Leiko 24 -yksikköön
Lampinen, Lotta; Käräkkä, Bettina (2014)
Lampinen, Lotta
Käräkkä, Bettina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518601
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä perehdytyskortti Tampereen kaupungin Hatanpään sairaalan Leiko 24 -yksikköön. Opinnäytetyö on tuotokseen painottuva teoreettinen työ, joka koostuu raportista ja perehdytyskortin materiaalista. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää, millaista on hoitotyö Leiko 24 -yksikössä, millaista on hyvä perehdytys, mitä on mentorointi sekä millainen on hyvä perehdytyskortti.
Perehdytys on lakisääteistä toimintaa, jonka järjestämisestä organisaatiossa vastaa esimies. Se on monivaiheinen oppimistapahtuma, jonka aikana uusi työntekijä saa kokonaiskuvan työtehtävistään. Perehdytyksessä tukena käytettävä mentorointi on kasvattanut suosiotaan nykypäivänä. Mentoroinnissa kokenut työntekijä antaa ohjeita ja opastusta työpaikasta ja omasta osaamisestaan uudelle kokemattomammalle työntekijälle. Työn tuotokseen on koottu keskeinen tieto perehdytyksestä, mentoroinnista ja mentoroinnin pedagogiikasta sekä niiden toteutumisesta.
Opinnäytetyössä on perehdytty myös siihen, mitä on mentoroinnin pedagogiikka ja millainen on hyvä perehdytyskortti. Näiden teorioiden pohjalta on koottu toimiva perehdytyskortin sisältö, joka toimii apuvälineenä perehdytyksessä uuden työntekijän ja mentorin välillä. Perehdytyskortti on tehty käytännöllisen kokoiseksi kulkea mukana työtakin taskussa. Materiaali on helposti muokattavissa osaston tarpeen mukaan, sillä se on koottu PowerPoint-muotoon. Tuotos palautettiin osastolle sähköisenä versiona.
Opinnäytetyön tavoitteena oli helpottaa Leiko 24 -yksikössä tapahtuvaa perehdytystä mentorointia apuna käyttäen. Aihe on ajankohtainen, ja sitä voi jatkossa kehittää. Kehitysehdotuksena on, että hoitoalan työntekijät saisivat koulutusta mentorointiin ja sen toteuttamiseen. Jotta perehdytyskortin käyttö palvelisi perehdytystä jatkossa, voitaisiin tätä selvittää tutkimusmenetelmin tulevaisuudessa.
Perehdytys on lakisääteistä toimintaa, jonka järjestämisestä organisaatiossa vastaa esimies. Se on monivaiheinen oppimistapahtuma, jonka aikana uusi työntekijä saa kokonaiskuvan työtehtävistään. Perehdytyksessä tukena käytettävä mentorointi on kasvattanut suosiotaan nykypäivänä. Mentoroinnissa kokenut työntekijä antaa ohjeita ja opastusta työpaikasta ja omasta osaamisestaan uudelle kokemattomammalle työntekijälle. Työn tuotokseen on koottu keskeinen tieto perehdytyksestä, mentoroinnista ja mentoroinnin pedagogiikasta sekä niiden toteutumisesta.
Opinnäytetyössä on perehdytty myös siihen, mitä on mentoroinnin pedagogiikka ja millainen on hyvä perehdytyskortti. Näiden teorioiden pohjalta on koottu toimiva perehdytyskortin sisältö, joka toimii apuvälineenä perehdytyksessä uuden työntekijän ja mentorin välillä. Perehdytyskortti on tehty käytännöllisen kokoiseksi kulkea mukana työtakin taskussa. Materiaali on helposti muokattavissa osaston tarpeen mukaan, sillä se on koottu PowerPoint-muotoon. Tuotos palautettiin osastolle sähköisenä versiona.
Opinnäytetyön tavoitteena oli helpottaa Leiko 24 -yksikössä tapahtuvaa perehdytystä mentorointia apuna käyttäen. Aihe on ajankohtainen, ja sitä voi jatkossa kehittää. Kehitysehdotuksena on, että hoitoalan työntekijät saisivat koulutusta mentorointiin ja sen toteuttamiseen. Jotta perehdytyskortin käyttö palvelisi perehdytystä jatkossa, voitaisiin tätä selvittää tutkimusmenetelmin tulevaisuudessa.