Poliisiajoneuvojen hälytysvalojen suunnittelu
Mikkonen, Paavo (2014)
Mikkonen, Paavo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518582
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin hälytysvaloasennukset poliisin moottoripyöriin sekä tunnuksettomiin ja irtokilpiajoneuvoihin. Suunnittelutyössä tutkittiin ajoneuvon ympäri näkyvän hälytysvalon toteuttamista erillisillä suuntaavilla hälytysvaloilla nykyisin käytössä olevan majakkavilkun sijaan. Hälytysvalojen näkyvyyttä tarkasteltiin työssä vain horisontaalisessa tasossa. Työssä edettiin 3D-suunnitteluprosessin vaiheiden mukaisesti lukuun ottamatta viimeistä lopputuotteiden valmistusvaihetta. Työelämän tarpeisiin sijoittuva suunnittelutyö tehtiin Poliisihallitukselle.
Suunnittelutyötä varten perehdyttiin lainsäädäntöön hälytysvalojen asennuksesta ja vaatimuksista. Yhdistyneiden kansakuntien Euroopan talouskomission E-sääntö n:o 65:stä sovellettiin valojärjestelmän tarkasteluun liittyviä vaatimuksia sekä suunnittelun tueksi valojen hyväksyntää koskevia määritelmiä. Suunnittelussa ja dokumentoinnissa käytettiin 3D-mallinnusohjelmistoa. Valojen mitoitus ajoneuvoon tehtiin mallinnettujen kappaleiden kokoonpanolla, josta luotiin 2D-piirustukset.
Työn tuloksena saatiin 3D-mallinnusohjelman avulla tavoitteiden mukaiset piirustukset hälytysvalojen sijoittelusta ajoneuvoihin. Piirustuksiin sovellettiin 3D-ohjelman ominaisuuksia, jotta piirustukset havainnollistaisivat mahdollisimman hyvin hälytysvalojen sijoittumista ajoneuvoon sekä valokeilojen limittymistä keskenään. Piirustusten mukaisesti toteutetut hälytysvalot poistavat majakkavilkun käyttöön liittyvät ongelmat, sekä niiden arvioidaan parantavan käyttömukavuutta ja turvallisuutta. Hälytysvalojen näkyvyyttä voitaisiin tarkastella myös vertikaalisessa tasossa, jolloin saataisiin havainnollisempi kuvaus valojen näkyvyydestä. Opinnäytetyön liitteissä olevat piirustukset ovat luottamuksellista aineistoa, jonka takia ne on rajattu pois julkisesta raportista.
Suunnittelutyötä varten perehdyttiin lainsäädäntöön hälytysvalojen asennuksesta ja vaatimuksista. Yhdistyneiden kansakuntien Euroopan talouskomission E-sääntö n:o 65:stä sovellettiin valojärjestelmän tarkasteluun liittyviä vaatimuksia sekä suunnittelun tueksi valojen hyväksyntää koskevia määritelmiä. Suunnittelussa ja dokumentoinnissa käytettiin 3D-mallinnusohjelmistoa. Valojen mitoitus ajoneuvoon tehtiin mallinnettujen kappaleiden kokoonpanolla, josta luotiin 2D-piirustukset.
Työn tuloksena saatiin 3D-mallinnusohjelman avulla tavoitteiden mukaiset piirustukset hälytysvalojen sijoittelusta ajoneuvoihin. Piirustuksiin sovellettiin 3D-ohjelman ominaisuuksia, jotta piirustukset havainnollistaisivat mahdollisimman hyvin hälytysvalojen sijoittumista ajoneuvoon sekä valokeilojen limittymistä keskenään. Piirustusten mukaisesti toteutetut hälytysvalot poistavat majakkavilkun käyttöön liittyvät ongelmat, sekä niiden arvioidaan parantavan käyttömukavuutta ja turvallisuutta. Hälytysvalojen näkyvyyttä voitaisiin tarkastella myös vertikaalisessa tasossa, jolloin saataisiin havainnollisempi kuvaus valojen näkyvyydestä. Opinnäytetyön liitteissä olevat piirustukset ovat luottamuksellista aineistoa, jonka takia ne on rajattu pois julkisesta raportista.