Matkalla naiseksi : toiminnallinen ryhmä nuorille
Sallinen, Vappu; Turunen, Tea (2014)
Sallinen, Vappu
Turunen, Tea
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418571
Tiivistelmä
Monimuotoinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Taitoja teineille oman elämän hallintaan -projektin kanssa. Projekti toimii Mahdollisuus lapselle Ry:n alaisuudessa ja on RAY:n rahoittama. Projektissa halutaan tukea poikkeavasti kehittyvien nuorten terveyttä ja sosiaalista hyvinvointia matkalla aikuisuuteen. Opinnäytetyön tavoitteena oli käytännön esimerkin keinoin osoittaa, miten toiminnallisia menetelmiä voitaisiin hyödyntää ja käyttää ryhmässä, tukien projektin asiakasryhmän tyttöjen kasvua naiseksi. Tämän opinnäytetyön sisällä toteutetun toimintaterapiaryhmäprosessin kautta projekti sai yhden esimerkin siitä, miten he voisivat käsitellä naiseksi kasvamisen teemaa toiminnallisin menetelmin tulevissa tyttöjen ryhmissään. Opinnäytetyö tarjosi heille myös toimintaterapian teoriasta tulevan Colen seitsemän vaiheen työtavan (2012) tueksi ryhmäkertojen suunnittelun ja toteutuksen eri vaiheisiin.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa toteutettiin toimintaterapiaryhmäprosessi projektin pilottiryhmästä tulleelle kolmelle tytölle. Ennen ryhmän alkua ryhmäläisille tehtiin alkuhaastattelut, niiden toimiessa alkuarviointina. Ryhmän suunnittelussa hyödynnettiin alkuarviointien lisäksi Taitoja teineille oman elämän hallintaan -projektin työelämänkumppanilta saatuja tietoja ryhmän osallistujista, sekä teorioita nuoruuden kehityksestä ja Sukupuolisensitiivisestä lähestymistavasta. Keskeiseksi toimintaterapian teoriaksi valikoitui Colen (2012) seitsemän vaiheen työtapa, joka ohjasi ryhmän suunnittelua, toteutusta ja purkua. Ryhmä toteutui viitenä ryhmäkertana projektin kesällä 2014 järjestämällä viiden päivän pituisella kesäleirillä. Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa tarkastellaan ja raportoidaan toimintaterapiaryhmäprosessin kulkua toimintaterapian teorian kautta, sekä pohditaan käytettyjen ryhmätoimintojen ja ohjaajien tekemien valintojen toimivuutta kyseisellä asiakasryhmällä.
Ryhmän kokonaistavoite oli vahvistaa itsetuntemusta ja opetella arvostamaan itseä omana itsenään; ainutlaatuisena tyttönä ja naisena, sekä lisääntynyt rohkeus jakaa ja käsitellä ikätovereiden kesken omaan kasvuun liittyviä, niin ilon kuin huolenkin aiheita. Tytöstä naiseksi kasvamisen teema pilkkoutui jokaisen ryhmäkerran sisällä omiksi alateemoiksi, jotka olivat: Ryhmään ja ryhmän teeman orientoituminen, nuoruusiän kehitys, seksuaalisuus ja ihmissuhteet, omat mielipiteet ja mielipiteiden perusteleminen, oma tyyli ja pukeutuminen sekä ryhmän päätösjuhla. Ryhmäläisiltä saadun palautteen mukaan ryhmäkerrat sekä niissä käytetyt toiminnat olivat olleet heille hyvin mieluisia. Ryhmätoimintojen lisäksi ryhmäläiset pitivät merkityksellisenä yhdessäolon sekä yhdessä tekemisen mahdollistumista ryhmissä.
Colen seitsemän vaiheen työtapa osoittautui hyödylliseksi ja tarpeelliseksi työvälineeksi, lisäten ryhmätoteutuksen vaikuttavuutta vahvistaen terapeuttisten elementtien toteutumista ryhmässä. Työtapa sisällytti ryhmäkerran toimintaan ja purkuun vaiheita, jotka selvensivät ja tukivat ryhmäläisten ymmärrystä toiminnan merkityksestä heille itselleen, sekä sovellettavuudesta omaan arkeen. Ryhmätoteutuksesta tehtyjen havaintojen pohjalta, olisi ryhmäläisten tasavertaisen osallistumisen ja hyötymisen kannalta tärkeää, että heidän kognitiivinen toimintakykynsä olisi riittävän yhdenmukainen. Tytöstä naiseksi kasvamisen ryhmässä käytetyt toiminnat osoittautuivat tarkoituksenmukaisiksi ryhmän teeman käsittelyssä ja tukivat sille asetettuja tavoitteita. Teeman ja siihen asetettujen tavoitteiden saavuttamista ja vaikuttavuutta lisäisi niihin sovellettujen toimintojen prosessinomainen ja pitkäkestoisempi työskentely. Taitoja teineille oman elämän hallintaan -projektin tytöille suunnattujen ryhmien lisäksi, voitaisiin teemaa ja teeman käsittelyssä käytettyjä toimintoja soveltaa ja käyttää pojasta mieheksi kasvun tukena, projektin miespuolisilla asiakkailla.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa toteutettiin toimintaterapiaryhmäprosessi projektin pilottiryhmästä tulleelle kolmelle tytölle. Ennen ryhmän alkua ryhmäläisille tehtiin alkuhaastattelut, niiden toimiessa alkuarviointina. Ryhmän suunnittelussa hyödynnettiin alkuarviointien lisäksi Taitoja teineille oman elämän hallintaan -projektin työelämänkumppanilta saatuja tietoja ryhmän osallistujista, sekä teorioita nuoruuden kehityksestä ja Sukupuolisensitiivisestä lähestymistavasta. Keskeiseksi toimintaterapian teoriaksi valikoitui Colen (2012) seitsemän vaiheen työtapa, joka ohjasi ryhmän suunnittelua, toteutusta ja purkua. Ryhmä toteutui viitenä ryhmäkertana projektin kesällä 2014 järjestämällä viiden päivän pituisella kesäleirillä. Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa tarkastellaan ja raportoidaan toimintaterapiaryhmäprosessin kulkua toimintaterapian teorian kautta, sekä pohditaan käytettyjen ryhmätoimintojen ja ohjaajien tekemien valintojen toimivuutta kyseisellä asiakasryhmällä.
Ryhmän kokonaistavoite oli vahvistaa itsetuntemusta ja opetella arvostamaan itseä omana itsenään; ainutlaatuisena tyttönä ja naisena, sekä lisääntynyt rohkeus jakaa ja käsitellä ikätovereiden kesken omaan kasvuun liittyviä, niin ilon kuin huolenkin aiheita. Tytöstä naiseksi kasvamisen teema pilkkoutui jokaisen ryhmäkerran sisällä omiksi alateemoiksi, jotka olivat: Ryhmään ja ryhmän teeman orientoituminen, nuoruusiän kehitys, seksuaalisuus ja ihmissuhteet, omat mielipiteet ja mielipiteiden perusteleminen, oma tyyli ja pukeutuminen sekä ryhmän päätösjuhla. Ryhmäläisiltä saadun palautteen mukaan ryhmäkerrat sekä niissä käytetyt toiminnat olivat olleet heille hyvin mieluisia. Ryhmätoimintojen lisäksi ryhmäläiset pitivät merkityksellisenä yhdessäolon sekä yhdessä tekemisen mahdollistumista ryhmissä.
Colen seitsemän vaiheen työtapa osoittautui hyödylliseksi ja tarpeelliseksi työvälineeksi, lisäten ryhmätoteutuksen vaikuttavuutta vahvistaen terapeuttisten elementtien toteutumista ryhmässä. Työtapa sisällytti ryhmäkerran toimintaan ja purkuun vaiheita, jotka selvensivät ja tukivat ryhmäläisten ymmärrystä toiminnan merkityksestä heille itselleen, sekä sovellettavuudesta omaan arkeen. Ryhmätoteutuksesta tehtyjen havaintojen pohjalta, olisi ryhmäläisten tasavertaisen osallistumisen ja hyötymisen kannalta tärkeää, että heidän kognitiivinen toimintakykynsä olisi riittävän yhdenmukainen. Tytöstä naiseksi kasvamisen ryhmässä käytetyt toiminnat osoittautuivat tarkoituksenmukaisiksi ryhmän teeman käsittelyssä ja tukivat sille asetettuja tavoitteita. Teeman ja siihen asetettujen tavoitteiden saavuttamista ja vaikuttavuutta lisäisi niihin sovellettujen toimintojen prosessinomainen ja pitkäkestoisempi työskentely. Taitoja teineille oman elämän hallintaan -projektin tytöille suunnattujen ryhmien lisäksi, voitaisiin teemaa ja teeman käsittelyssä käytettyjä toimintoja soveltaa ja käyttää pojasta mieheksi kasvun tukena, projektin miespuolisilla asiakkailla.