Et lapset ovat lapsia kulttuurista ja kielestä huolimatta. Samaa hoitoa saavat – Näkemyksiä tasavertaisuudesta Lappeenrannan päivähoidossa
Karvonen, Mirja; Lindgren, Saara (2014)
Karvonen, Mirja
Lindgren, Saara
Saimaan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418514
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418514
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin venäläistaustaisten perheiden ja päiväkotien työntekijöiden näkemyksiä tasavertaisuuden toteutumisesta Lappeenrannan päivähoidossa. Lisäksi selvitettiin kuinka tasavertaisuuden koetaan toteutuvan sekä mitkä tekijät estävät ja edistävät sen toteutumista. Tässä selvityksessä venäläistaustaisella tarkoitetaan Suomessa asuvaa henkilöä, jonka äidinkieli on venäjä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on herättää keskustelua tästä ajankohtaisesta aiheesta sekä lisätä kasvatushenkilöstön ja vanhempien tietoisuutta tasavertaisuuden toteutumisesta päivähoidossa.
Opinnäytetyö on laadullinen selvitys, jonka aineisto hankittiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin. Sitä varten haastateltiin kahden lappeenrantalaisen päiväkodin työntekijöitä ja venäläistaustaisia vanhempia. Haastatteluihin osallistui kolme työntekijää ja kolme vanhempaa. Aineisto kerättiin keväällä 2014.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni molempien osapuolten tyytyväisyys päivähoitoon ja tasavertaisuuden toteutumiseen. Vanhempien ja työntekijöiden näkemykset olivat valtaosin yhteneväisiä ja positiivisia joitakin ristiriitoja lukuun ottamatta. Tulosten pohjalta voidaan nähdä, että kielimuuri on keskeinen tasavertaisuuden toteutumiseen negatiivisesti vaikuttava tekijä. Kieli ja sen merkitys nousi esille aineistossa monessa yhteydessä.
Aiheeseen liittyviä jatkotutkimusaiheita voisivat olla esimerkiksi jonkin toisen asiakas- tai etnisen ryhmän näkemysten selvittäminen tasavertaisuuden toteutumisesta. Toiminnallisena opinnäytetyönä aihetta voisi lähestyä laatimalla tasavertaisuusoppaan tai -suunnitelman esimerkiksi päiväkotiin.
Opinnäytetyö on laadullinen selvitys, jonka aineisto hankittiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin. Sitä varten haastateltiin kahden lappeenrantalaisen päiväkodin työntekijöitä ja venäläistaustaisia vanhempia. Haastatteluihin osallistui kolme työntekijää ja kolme vanhempaa. Aineisto kerättiin keväällä 2014.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni molempien osapuolten tyytyväisyys päivähoitoon ja tasavertaisuuden toteutumiseen. Vanhempien ja työntekijöiden näkemykset olivat valtaosin yhteneväisiä ja positiivisia joitakin ristiriitoja lukuun ottamatta. Tulosten pohjalta voidaan nähdä, että kielimuuri on keskeinen tasavertaisuuden toteutumiseen negatiivisesti vaikuttava tekijä. Kieli ja sen merkitys nousi esille aineistossa monessa yhteydessä.
Aiheeseen liittyviä jatkotutkimusaiheita voisivat olla esimerkiksi jonkin toisen asiakas- tai etnisen ryhmän näkemysten selvittäminen tasavertaisuuden toteutumisesta. Toiminnallisena opinnäytetyönä aihetta voisi lähestyä laatimalla tasavertaisuusoppaan tai -suunnitelman esimerkiksi päiväkotiin.